Menu

Jihlava má darovat na Ukrajinu trolejbusy 24 Tr

Trolejbus Škoda 24 Tr ev. č. 65 zachycený na konečné Na Dolech dne 24. 10. 2021, což byl neplánovaně poslední den provozu typu 24 Tr s cestujícími v Jihlavě. (foto: Marek Juránek)
Trolejbus Škoda 24 Tr ev. č. 65 zachycený na konečné Na Dolech dne 24. 10. 2021, což byl neplánovaně poslední den provozu typu 24 Tr s cestujícími v Jihlavě. (foto: Marek Juránek)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 06. 2022 18:13
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Podle ukrajinských médií má Jihlava věnovat ukrajinskému městu Ivano-Frankivsk na západě země celou svou flotilu trolejbusů typ 24 Tr z produkce Škody Electric. Bezplatné předání do země, která již čtyři měsíce bojuje s vojsky Ruské federace, se má týkat vozidel z let 2005 až 2007, která jsou v Jihlavě dlouhodobě odstavena.

Jihlava pořídila první trolejbus typu 24 Tr v roce 2005 a do provozu jej uvedla v říjnu téhož roku pod ev. č. 62. V rámci produkce trolejbusů 24 Tr, kterých bylo v letech 2003 až 2014 vyrobeno celkem 285 ks, šlo o posledního zástupce s karoserií modelu Citybus (potažmo Agora). Ta byla používána pro stavbu trolejbusů pouze v letech 2003 až 2005 a celkem vzniklo jen 22 exemplářů (+ 1 článkový) s touto karoserií. Všechny později dodávané vozy již měly skříň novějšího modelu Irisbus Citelis, přičemž Jihlava zařadila v tomto provedení do provozu v březnu 2006 nejprve tři vozy (ev. č. 63 až 65), v říjnu 2006 se přidal čtvrtý vůz (ev. č. 66) a v září 2007 poslední pátý trolejbus (ev. č. 67), který měl jako jediný od výroby klimatizační jednotku stanoviště řidiče.

Vozidla byla v jihlavském provozu poměrně spolehlivá, po vyřazení trolejbusů 14 Tr se běžně využívala v zimních měsících pro projíždění tratí v případě vzniku námrazy. U některých vozů se však (někdy i opakovaně) projevily závady na trakčních motorech či nápravách, což byly neduhy, které provázely „čtyřiadvacítky“ i v dalších provozech. Jejich odstavování z provozu bylo spojeno s pandemií Covidu-19 na jaře 2020, kdy došlo k poklesu výpravy, což umožnilo jejich převedení mezi záložní vozidla. S dodávkou nových trolejbusů 32 Tr se jejich vypravování omezilo na naprosté minimum a přestávky mezi nasazeními (byť jen jediného ze šesti vozů) činily běžně i měsíce. V případě nějaké větší závady už nebylo později do vozidel dále investováno a trolejbusy zůstaly odstaveny v areálu trolejbusové vozovny. Poslední vypravení na linku s cestujícími se datuje dne 24. 10. 2021 na linku B s vozem ev. č. 65. Trolejbusy nicméně dále zůstávaly formálně ponechány jako provozní záloha a pořád se nacházejí v areálu DPMJ.   

Primátor města Ivano-Frankivsk měl ve spolupráci s generálním konzulem ČR dosáhnout dohody o tom, že nepotřebné trolejbusy budou do města na západě Ukrajiny darovány. Pokud skutečně k předání trolejbusů dojde, bude Ivano-Frankivsk po Ternopilu druhým ukrajinským městem, jež ojeté vozy 24 Tr získá. Připomeňme, že Ternopil pořídil v závěru loňského roku trojici trolejbusů 24 Tr původem z Mariánských Lázní, které byly do provozu uvedeny v březnu a dubnu letošního roku. Dlouhodobé odstavení jihlavských vozů 24 Tr spojené s faktem, že některé trolejbusy byly odstaveny pro závadu jako nepojízdné, vyvolá zřejmě nutnost do znovuzprovoznění trolejbusů před předáním na Ukrajinu investovat finanční prostředky. 

Podobné články