Menu

Janov zahájil stavbu trolejbusových tratí

Fotografie ze zahájení stavby. V tomto místě vzniknou dvě měnírny, č. 6 a 7. (foto: Comune di Genova)
Fotografie ze zahájení stavby. V tomto místě vzniknou dvě měnírny, č. 6 a 7. (foto: Comune di Genova)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
22. 10. 2023 10:20
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Italský Janov dne 12. října 2023 slavnostně spustil stavbu 4 tzv. silových os (assi di forza), které mají zlepšit a zrychlit jeho veřejnou dopravu. Tři z nich budou trolejbusové. Cekem bude pořízeno 112 trolejbusů a 27 elektrobusů s ultrarychlým nabíjením. Zahájení stavby se opozdilo o několik měsíců z důvodu připomínek různých stran.

Informační leták. Všimněte si, že nikde nejsou uvedeny žádné termíny. (foto: Il Nazionale)

Aby se stavba vůbec rozběhla, došlo ještě letos k několika úpravám projektu. Například klesl podíl vyhrazených pruhů na zamýšlené čtyřosové síti pro elektrická vozidla ze 70 % na 55 %, neboť se někteří politici a úředníci domnívali, že by mohlo docházet k významným dopravním zácpám v místech, kde by se musela auta svádět do jednoho pruhu. Došlo tak k vyhovění četným připomínkám ze strany občanů. Stejně tak bylo určeno, že zastávky a terminály budou muset ubrat na výšce i objemu a budou muset být přednostně ze skla a anitreflexní broušené oceli. Dojde tedy k omezování původně naprojektovaných masivních střešních krytin jednotlivých objektů po trase a obkladového vápencového kamene a kromě toho bylo například vyškrtnuto masivní polstrování sedadel v čekárnách. Návrh nadzemního parkoviště na ulici Campanule v janovské čtvrti Quarto, které mělo sloužit zároveň jako menší P + R terminál pro přestup na trolejbusy a menší trolejbusová vozovna, se musí upravit, aby parkoviště lépe ladilo s okolím a nenarušilo místní vegetaci. Taktéž byla vydána rozhodnutí, kterými se zamezuje stavba takových objektů a zastávek, jež by na některých bodech ve městě zcela zamezily výhledu na moře. 

Očekává se, že stavba čtyř silových os bude hotová v roce 2026. Do té doby je nutné vyčerpat fondy z italského Národního plánu obnovy a odolnosti. Celková investice včetně nákupů vozidel, jež se ještě nepodařilo vysoutěžit, má dosáhnout částky zhruba 470 mil. EUR. Městský radní pro integrovanou mobilitu a dopravu, Matteo Campora, při zahájení stavby uvedl, že je to „historický den pro Janov a pro náš místní systém veřejné dopravy, který se připravuje na vstup do budoucnosti udržitelné mobility.“ Radnice Janova dále uvedla, že bude v elektrifikaci své MHD dále pokračovat. 

Podobné články