Menu

Indové mohou koupit Iveco Bus. Akvizici schválila Evropská komise

Iveco Bus představilo na veletrhu Busworld v Belgii ve „světové premiéře“ svůj model Iveco G-WAY, což je ve skutečnosti jen přeznačený model Heuliez GX 137 CNG… (foto: Libor Hinčica)
Iveco Bus představilo na veletrhu Busworld v Belgii ve „světové premiéře“ svůj model Iveco G-WAY, což je ve skutečnosti jen přeznačený model Heuliez GX 137 CNG… (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 11. 2025 20:35
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Evropská komise potvrdila dne 17. 11. 2025, že společnost TML Commercial Vehicles Ltd. z Indie, která spadá pod giganta Tata Motors, může převzít kontrolní balík akcií dosud italské společnosti. Přechodu Iveca do indických rukou tak již prakticky nestojí v cestě žádné zásadní překážky.

Závěr šetření Evropské komise není nikterak překvapivý. Dohoda mezi akcionáři Iveca a Tata Motors (resp. TML Commercial Vehicles Ltd.) byla oznámena již na konci července 2025 a všeobecně se očekávalo, že proběhne hladce, obzvlášť poté, co bylo oznámeno, že Evropská komise se bude případem zabývat ve zjednodušeném řízení. K tomu se zpravidla přistupuje tehdy, když již na počátku nepanují větší pochybnosti o souhlasném stanovisku k připravované akvizici.

Iveco Bus je z velkých evropských hráčů na poli výroby autobusů a užitkových vozidel tím nejmenším. S indickým kapitálem za zády sice jako součást skupiny nabobtná, avšak aktivity Iveca a nového vlastníka se na evropském trhu dosud nikterak neprotínaly. Spojením tedy ve vztahu k evropskému trhu nedojde podle šetření komise k narušení hospodářské soutěže a konkurence zde bude nadále zachována díky přítomnosti dalších velkých výrobců a skupin.

Indové mají za základní balík akcií zaplatit okolo 3,8 mld. €. Tím převezmou 27,06 % kmenových akcií a 43,11 % hlasovacích práv od italské rodiny Agnelliů, následně by měly být skupovány akcie dalších akcionářů, přičemž cílem nového vlastníka je získat nad Ivecem Bus 100% kontrolu a vyřadit společnost z obchodování na milánské burze.

Jedinou formální překážkou, která nyní zabraňuje společnosti Tata Motors Iveco Bus převzít, je nutnost dokončit převod společností Iveco Defense Vehicles a ASTRA pod italský stát (resp. jím vlastněnou skupinu Leonardo). Tyto firmy byly s ohledem na svou produkci (vojenská technika) po dohodě s vlastníky ponechány v evropských rukou, přičemž mezi nabídkami získala přednost ta domácí – italská. Dokončení převodu obou společností pod firmu Leonardo se očekává 31. 3. 2026. Bezprostředně poté bude možné předat i akcie Iveco Bus.

Podobné články