Menu

Hesensko rozšíří svou „trolejbusovou“ dálnici

Testování vozidel z produkce Scanie na elektrické dálnici A5 v Hesensku v září 2019. (zdroj: E-Highway Hessen)
Testování vozidel z produkce Scanie na elektrické dálnici A5 v Hesensku v září 2019. (zdroj: E-Highway Hessen)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
22. 11. 2020 16:47
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Projekt E-Highway v německé spolkové zemi Hesensko se dočká rozšíření. Zkušební trať dlouhá celkově 10 km (5 a 5 km v každém směru) byla do testovacího provozu uvedena v květnu 2019 a jsou na ní nasazována vozidla Scania s výzbrojí Siemense. Celkem je zde prozatím k dispozici pět vozů, jež využívají smluvní partneři. Ti však o výsledcích a zkušenostech z provozu musí prozatím mlčet a příliš sdílní nejsou ani jednotliví partneři projektu na straně výrobců a jeho realizátoři. Po více než roce zkoušek se tak musí veřejnost spokojit s oficiální zprávou, že jsou účastníci projektu „s dosavadními výsledky spokojeni“. 

Pro někoho jde o slepou vývojovou uličku, pro jiné o reálnou budoucnost elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy. Řeč je o hybridních vozidlech, která mohou jezdit pod trolejí po dálniční síti a ve městech se pak pohybovat na baterie, či jiný záložní zdroj pohonu. Prakticky jde o využití principu parciálních trolejbusů v provozu a novou éru nákladních trolejbusů (angličtina historicky zná i pojem „trolleytruck“, který ale do většiny jazyků na rozdíl od slova „trolleybus“ nepřešel). V Německu se o možném využití tohoto typu vozidel odebírajících elektrickou energii z dvoupólového trolejového vedení dlouhou dobu hovořilo, než se podařilo prosadit schválení výstavby hned tří testovacích úseků, které ale nejsou vzájemně propojeny.

V květnu 2019 byla do provozu uvedena první zkušební část (nejdříve jen se dvěma vozidly) na dálnici A5 v Hesensku mezi Darmstadtem a Frankfurtem, a to na pětikilometrovém úseku v každém směru (celková vzdálenost mezi oběma městy je cca 33 km). V červenci 2019 byly zahájeny první zkušební jízdy na další dálnici, tentokrát A1 ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko, přičemž ostrý testovací provoz byl zahájen v prosinci 2019. Poslední úsek v Bádensku-Württembersku na silnici B 462 se momentálně staví a s jeho dokončením se počítá v únoru 2021.

První z dokončených úseků na silnici A5 by se měl v rámci testovacího provozu dočkat rozšíření.  Dopravní úřad v Hesensku v pátek 20. 11. 2020 oznámil, že trať pro nákladní trolejbusy bude prodloužena o 7 km, takže by testovací úseky měly mít celkově již 17 km. Náklady budou činit zhruba 12 mil. € a ponese je spolkové ministerstvo životního prostředí. Stavba by měla být dokončena v roce 2022, avšak počítá se s rozšířením pouze v jednom směru (od Frankfurt na Darmstadt). Zde tak bude elektrifikován úsek o délce 12 km, zatímco v opačném směru má zůstat pouze stávající 5kilometrový úsek. S ohledem na rozšíření se počítá také – s prozatím neupřesněným – počtem dalších testovacích vozidel.

Podobné články