Menu

HeiterBlick zastavil výrobu tramvají pro Würzburg

Druhá tramvaj GT-F byla ve Würzburgu složena dne 26. 4. 2025. Tím ale dodávky prozatím skončily… (zdroj: WürzburgÖPNV)
Druhá tramvaj GT-F byla ve Würzburgu složena dne 26. 4. 2025. Tím ale dodávky prozatím skončily… (zdroj: WürzburgÖPNV)
Stáhnout PDF
Tramvaje
17. 10. 2025 18:53
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost HeiterBlick GmbH, která na sebe sama podala v dubnu 2025 insolvenční návrh, zastavila další výrobu tramvají pro Würzburg. Některá vozidla jsou přitom z velké části ve vysokém stupni rozpracovanosti. Současně došlo také k přerušení homologačního procesu prvních dvou vozů, které již byly do Würzburgu dodány.

HeiterBlick se pokouší o restrukturalizaci, kterou mu počátkem července 2025 povolil soud. Firma se primárně snaží soustředit na získání investora, který by jí poskytl finanční injekci, jež by jí pomohla vyškrábat se z červených čísel, do nichž společnost spadla vinou opožděných dodávek a růstu cen. Podle zpráv z konce září mají probíhat jednání hned s několika společnostmi, z nichž některé jsou dnes vůči HeiterBlicku v konkurenčním postavení. Mírně optimistické prognózy stran budoucnosti ale narušuje nejasná budoucnost ve vztahu k dříve uzavřeným kontraktům, které firma zjevně není schopná plnit, ačkoli uvádí, že se ve výrobě – byť v omezeném rozsahu – dále pokračuje. Už v létě zastavil další dodávky hrubých staveb tramvají pro HeiterBlick závod Alstomu.

Würzburg, který si u HeiterBlicku objednal celkem 18 nových tramvají v roce 2019, se dočkal první z nich teprve na konci roku 2024 – se zhruba dvouletým zpožděním oproti původnímu harmonogramu. Následně se podařilo v dubnu přepravit do Dolních Franků ještě druhou tramvaj, tím ovšem dodávky skončily. Obě tramvaje přitom nemůže dopravce WSB (Würzburger Straßenbahn GmbH) převzít, protože nejsou typově schváleny. Homologační zkoušky měly probíhat přímo ve Würzburgu, jenomže tíživá finanční situace nakonec donutila výrobce přikročit k jejich přerušení. Současně byl Würzburg informován o tom, že byly zastaveny i práce na zbylých 16 vozech.

Není přitom vůbec jasné, jak (a zda vůbec) bude projekt pokračovat. Dopravce uvedl, že je v kontaktu jak s HeiterBlickem, tak externími poradci a s některými zákazníky jiných tramvajových výrobců. Z toho lze usoudit, že si město hledá cestu, jak případně sáhnout po jiných vozidlech, byť würzburské podmínky jsou značně specifické (ostatně právě ušití vozidla na míru umožnilo HeiterBlicku svého času zakázku vyhrát). Hlavní snaha WSB se však má – alespoň oficiálně – soustředit na dokončení aktuálního projektu.

Podobné články