Menu

Hannover převzal poslední vůz TW 3000

Prvního nasazení do provozu s cestujícími se vozy řady TW 3000 dočkaly v roce 2015. (zdroj: Wikipedia.de)
Prvního nasazení do provozu s cestujícími se vozy řady TW 3000 dočkaly v roce 2015. (zdroj: Wikipedia.de)
Stáhnout PDF
Ostatní Tramvaje
30. 07. 2020 18:27
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Německý Hannover převzal dne 30. 6. 2020 ve výrobním závodě společnosti HeiterBlick v Lipsku poslední ze 153 vyrobených vozů typové řady TW 3000 (GTZ6-H) určený pro provoz na tratích městského Stadtbahnu (městské rychlodráhy).

Vozidla typové řady TW 3000 navazovala z hlediska svého základního koncepčního řešení na starší generaci vozů TW 2000. Jednalo se tedy rovněž o dvoučlánkové vozy na trojici otočných podvozků (z toho dvou hnacích s celkovým výkonem 4x 125 kW), s délkou zhruba 25 m a šířkou 2,65 m s určením pro provoz na rychlodrážní síti městského Stadtbahnu v Hannoveru.  Oproti starším vozům sloužícím v Hannoveru nebyly tyto vozy již vybaveny výklopnými schůdky. S ohledem na vyvýšená nástupiště byl však umožněn do vozů bezbariérový přístup. 

O zakázku na dodání vozidel usilovali celkem tři zájemci. Z nich si provozovatel hannoverského Stadtbahnu (ÜSTRA) vybral konsorcium složené z německého Alstomu (dodal podvozky a kola), a společností Vossloh Kiepe (dodavatel elektrické části) a HeiterBlick. Poslední jmenovaná firma byla finalistou montáže a zajišťovala i výrobu vozových skříní, nikoli však v celém rozsahu, neboť pro tento účel využívala ve větší míře také další subjekty, mezi jinými také polský Solaris. Proti výsledku tendru se odvolal Bombardier, takže poslední kolo soutěže muselo být opakováno, načež vítězem se stalo opět zmíněné konsorcium. Výsledkem však bylo zdržení začátku realizace zakázky zhruba o jeden rok. Zatímco původně se předpokládalo, že první vůz bude dodaný v roce 2012, nakonec došlo k jeho převezení do Hannoveru až 15. 11. 2013.     

Vozy TW 3000 měly nahrazovat nejstarší vozy TW 6000, které byly vyráběny pro Hannover v letech 1974 až 1993. Několik desítek vozů TW 6000 ale nakonec plánované vyřazení s ohledem na nárůst počtu pasažérů přežilo a slouží v Hannoveru i nadále. (zdroj: Wikipedia.de)

Původně bylo objednáno jen 50 vozů, v listopadu 2012 však bylo oznámeno využití opce na dodání dalších 50 vozů, které byly o zhruba 270 mil. Kč (10 mil. €) levnější, neboť u nich již nebylo počítáno s jednorázovými náklady projektu. Následně zůstávala možnost využít ještě jednu opci, která zahrnovala 46 vozidel. Ta byla využita 1. 6. 2017. V březnu 2018 poté bylo oznámeno ještě dokoupení dalších 7 vozidel, přičemž čtveřici z nich dodalo konsorcium de facto zadarmo, neboť dopravce ÜSTRA uplatnil penále za kvalitativní nedostatky na dříve dodávaných vozech (řada z vozů první série se dokonce musela vrátit do výrobního závodu). Celkový počet vozů se tak zastavil na 153 kusech.

Objem zakázky, jejíž získání bylo především pro HeiterBlick svého času životně důležité, byl zhruba 500 mil. €. Slavnostní předání posledního vozu se konalo v závodě v HeiterBlicku dne 30. 6. 2020, v Hannoveru byl vůz převzat dne 2. 7. 2020. Původní ideou při pořizování vozů TW 3000 byla náhrada starších dosluhujících vozů řady TW 6000. S ohledem na rostoucí počet cestujících v hannoverské veřejné dopravě ale bylo nakonec rozhodnuto, že část starších vozů TW 6000 zůstane ještě zachována a bude nadále v provozu sloužit. Poslední dodávky vozů TW 3000 tak nebyly pořizovány coby náhrada starších vozů, ale pro rozšíření vozového parku. Hannover nicméně už v mezičase oznámil, že plánuje další velké investice do své veřejné dopravy, čímž by mělo dojít nejen k náhradě vozů TW 6000, ale i mladších vozů TW 2000.

Podobné články