Menu

Hamburg otestoval patrový autobus z Berlína

Autobus ADL Enviro500 z Berlína na lince X80 během zkoušení v Hamburgu. (foto: vhh.mobility)
Autobus ADL Enviro500 z Berlína na lince X80 během zkoušení v Hamburgu. (foto: vhh.mobility)
Stáhnout PDF
Autobusy
12. 11. 2025 19:11
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Netradiční svezení si mohli vychutnat pasažéři expresní autobusové linky X80 v Hamburgu v uplynulých dvou týdnech. V rámci testovacího provozu byl na linku nasazen žlutý patrový autobus Enviro500 z produkce britské společnosti ADL, který byl zapůjčen z Berlína (zde pod ev. č. 3576).  

V Berlíně oslavily letos patrové autobusy sté výročí od svého uvedení do provozu, v Hamburgu se jejich historie začala psát jen o něco málo později, když byly první vozy pořízeny v roce 1928. V poválečném období zde – jako v jediném německém městě – jezdily i klasické patrové trolejbusy, byť jen velmi krátce. Později ale Hamburg upřednostňoval autobusy standardní délky a kloubové vozy, takže doubledeckery z běžných spojů MHD záhy zmizely. Poslední patrové autobusy sice bylo možné na linkách veřejné dopravy v Hamburgu spatřit ještě relativně nedávno, avšak jen na zvláštních zrychlených, komfortních a příplatkových spojích propojujících Hamburg s okolními obcemi (tzv. Schnellbusy), které ale byly postupně v 21. století utlumovány a poslední z nich byl oficiálně zrušen v roce 2021 (patrové vozy v podobě pro linkový provoz uzpůsobených Seter S 431 DT zmizely již o řadu let dříve).  

Nyní přemýšlí město o tom, že by se mohly patrové autobusy na linky městské dopravy vrátit. Městský dopravce vystupující dnes pod moderní zkratkou vhh.mobility (pod níž se skrývá Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH) se rozhodl otestovat jejich vlastnosti zapůjčením jednoho z dieselových vozů z Berlína, který si v letech 2020 až 2023 pořídil rovných 200 vozů Enviro500 od britské společnosti ADL.

V Hamburgu obdržel vůz berlínského ev. č. 3576 insignie dopravce a propagační polepy do prostoru mezi okny – na pravé straně šlo o upozornění, že se jedná o „Berlíňana v Hamburgu“, na levé byla připomínána skutečnost, že autobus nabízí 50 míst k sezení s výhledem na „nejkrásnější město“, čímž byla ale myšlena pouze místa ve vrchním podlaží (celkově má autobus sedících míst 80, dalších 32 pak může ve vozidle stát). Menší dodatečný polep se objevil i na zadním čele a Hamburg v něm děkoval berlínskému DP za zapůjčení autobusu.

Pakliže se Hamburg rozhodne nasadit do provozu patrové vozy, mělo by se jednat o elektrobusy, nikoli dieselové vozy. (foto: vhh.mobility)

Vozidlo bylo nasazeno na lince X80 spojující autobusové nádraží (ZOB) a konečnou Bergedorf, a to od 29. 10. do 12. 11. 2025. Písmeno „X“ přitom neznačí výlukovou trasu, jak jsme obvykle navyklí z našich končin, ale odlišuje expresní linky, které do značné míry postupně od roku 2019 nahradily zbylé Schnellbusy.

Cestující mohli dát zpětnou vazbu k testování doubledeckeru prostřednictvím QR kódu, který po načtení zobrazil krátký dotazník. Nezvyklý autobus vzbudil v ulicích města pochopitelně pozornost a všímala si jej i lokální média. Samotný dopravce vhh.mobility uvedl, že o případném budoucím nasazení obdobného typu vozidla není rozhodnuto, nicméně má údajně při zvažování této alternativy zohlednit i názory cestujících. Pokud by však byly v budoucnu dvoupodlažní vozy požadovány, muselo by se jednat o elektrobusy, jejichž je Hamburg v rámci Německa největším provozovatelem (v součtu mají městští dopravci Hamburger Hochbahn a vhh.mobility flotilu čítající bezmála 650 elektrobusů!).  

Požadavek na elektrobusy přitom není ani pro ADL coby potenciálního dodavatele takových vozů překážka, protože výrobce má aktuálně v nabídce hned tři základní verze elektrobusu – Enviro400EV o délkách 11 a 10,5 m, třínápravový vůz Enviro500EV o délce rovných 12 m a 13,36 m dlouhý třínápravový elektrobus označený taktéž jako Enviro500EV s určením pro severoamerický trh. Na domácím (britském) trhu ovšem musí ADL tvrdě bojovat s čínskou konkurencí, která je pochopitelně schopná a ochotná dodávat i vozy s levostranným řízením pro zákazníky z kontinentu.

Podobné články