Menu

Flotila tureckých tramvají v Olsztyně je kompletní

Tramvaj Durmazlar Panorama při vjezdu  na odstavné koleje konečné Kanta (foto: Libor Hinčica)
Tramvaj Durmazlar Panorama při vjezdu na odstavné koleje konečné Kanta (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
02. 04. 2022 11:57
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Nejmladší polský tramvajový provoz v polském Olsztyně převzal do provozu poslední z dvanácti objednaných tramvají Panorama od tureckého výrobce Durmazlar, pro nějž olsztynský kontrakt znamenal první úspěch na poli dodávek tramvají do Evropské unie.

Durmazlar měl vítězství v soutěži usnadněné skutečností, že byl v tendru jediným účastníkem. Přestože představené vizualizace vozidla budily značné kontroverze ve vztahu k poptávanému řešení, došlo dne 18. 7. 2018 k podpisu smlouvy, přičemž první vůz byl do Olsztyna dodán dne 13. 2. 2020. Následně se ale velice komplikoval schvalovací proces, protože se ukázalo, že tramvaje nesplňují požadavky, které na ně byly kladeny v rámci výběrového řízení. Dlouhá jednání s dodavatelem, který navíc v mezičase žádal o navýšení ceny uzavřeného kontraktu, nakonec vyústila k akceptaci vozidel, přičemž první nasazení nových vozidel do provozu se odehrálo dne 14. 6. 2021 (s vozy ev. č. 3015 a 3016). Původně byly tramvaje nasazovány výhradně na linky číslo 2, neboť nástupiště u konečné Wysoka Brama bylo vybudováno jako kratší. S postupným přebíráním dalších vozů, a naopak odstavováním tramvají Solaris Tramino kvůli opravám (viz dále), se ale Panoramy vydaly i na linku č. 1, byť k úpravě inkriminovaného nástupiště nedošlo.

Pohled do interiéru tramvaje Durmazlar Panorama v Olsztyně. (foto: Libor Hinčica)

Poslední z 12 vozů, z nichž jeden vyšel jen na zhruba 40 mil. Kč (bez DPH), byl dodán do města dne 10. 2. 2022. I dvanáctý vyrobený vůz ovšem musel projít nezbytnými zkouškami a přebíracím procesem, který se protáhl až do konce března. Poslední „Panorama“ (ev. č. 3026) tak byla formálně převzata až 31. 3. 2022 a v provozu s cestujícími by se měla objevit počátkem dubna. V součtu s tramvajemi Solaris Tramino S111o z roku 2015 má tak Olsztyn k dispozici již 27 vozů, které obsluhují prozatím stále jen dvě tramvajové linky (č. 1 a 2), neboť jednokolejná trať k univerzitě (linka č. 3) byla nahrazena již dříve autobusem a ani po skončení hlavních omezení souvisejícími s Covidem-19 se zde tramvaje dosud nevrátily. Město v mezičase (v červenci 2021) zahájilo již výstavbu prodloužení stávající sítě o dalších 6 km a nedávno byla uzavřena i smlouva na rozšíření stávající tramvajové vozovny. V případě potřeby může Olsztyn využít možnosti nákupu dalších tureckých tramvají, neboť je ještě stále k dispozici opce na dalších 12 kusů.

Přestože by se mohlo zdát, že díky dodávce nových tramvají panuje momentálně ve vozovém parku dopravce nadstav, je nutné si připomenout, že původní počet 15 objednaných tramvají se ukázal jako nedostatečný již krátce po zahájení provozu. Tramvaje Solaris Tramino S111o se navíc od loňského roku podrobují periodickým kontrolám přímo u výrobce, což je dočasně vyřazuje z provozu. Oficiálně se hovoří o tom, že tramvaje si Solaris postupně stahuje dobrovolně na vlastní náklady proto, aby si ověřil stav vozidel po šesti letech provozu, ale vzhledem k tomu, že „rozborem“ prochází všech 15 vozů, délka pobytu jedné tramvaje ve výrobním závodě Solarisu je zhruba 1,5 měsíce a přímo Solaris se v tramvajovém businessu již neangažuje, vznikají kolem této verze příběhu určité pochybnosti. Připomeňme, že v roce 2019 se na tramvajích v Olsztyně objevily vážně závady na ložiscích, které tehdy vedly k odstavení zhruba poloviny flotily.  

Podobné články