Menu

Flotila mladoboleslavských Urbanwayů je kompletní

Iveco Urbanway 12m CNG 4SJ 3574 z první dodávky vozů přejel dne 17. dubna 2019 most přes řeku Jizeru a za chvíli opustí i místní část Čejetičky. (foto: Matěj Stach)
Iveco Urbanway 12m CNG 4SJ 3574 z první dodávky vozů přejel dne 17. dubna 2019 most přes řeku Jizeru a za chvíli opustí i místní část Čejetičky. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
16. 04. 2021 19:16
Matěj Stach
2 minuty čtení

Dopravní podnik Mladé Boleslavi v tomto týdnu zařadil poslední tři z jednadvaceti objednaných autobusů Iveco Urbanway 12m CNG, značených též jako Natural Power. Tím byla završena celá pětifázová obnova vozového parku, zrealizovaná na základě kontraktu se společností Zliner z roku 2017. Čerstvě dovezené vozy pomalu píší epilog třem tamním dieselovým autobusům TEDOM, které do roku 2021 vstupovaly jako poslední provozuschopné.

Město, které svého času autobusy na stlačený zemní plyn odmítlo kvůli jejich nevýhodnosti, má dnes ze dvou třetin plynofikovaný vozový park. K ohnutí dříve pevného názoru DP přispěla významnou měrou dotační politika Evropské unie, která v předchozím programovém období umožňovala nákupy buď lokálně bezemisních, anebo nízkoemisních vozidel. Do druhé vydělené kategorie spadaly autobusy plynové, přitom splňující tu samou emisní normu jako podmínkám nevyhovující vozy s dieselovým pohonem (EURO VI, později EURO VI-D). Mladá Boleslav tak nakonec v zájmu dosažení na štědrý příspěvek ve výši 85 % na nákup vozidel, který navíc logicky převážil dřívější negativa plynoucí z uvažované plynofikace, dieselový směr opustila.

Plynový Urbanway 4SJ 4563 mladoboleslavského dopravního podniku vystoupal před pár okamžiky nad autobusové nádraží a nyní se mimoúrovňově chystá překonat ještě to vlakové (Mladá Boleslav město). Tento autobus byl dodán ve druhé várce vozů na jaře 2018. (foto: Matěj Stach)

Svůj záměr na pořízení 21 autobusů na stlačený zemní plyn v horizontu následujících 5 let oznámil Dopravní podnik Mladé Boleslavi na počátku roku 2017. Samotné výběrové řízení poté bylo vypsáno 7. února a po několika odkladech krajní lhůty na podání nabídek uzavřeno v červnu 2017. Vítězně z klání vyšel zlínský Zliner s modelem Iveco Urbanway 12m CNG, na druhé a zároveň poslední příčce skončil tehdy ještě čistě polský Solaris s plynovým Urbinem. Spolu s autobusy vysoutěžilo město i jejich plný servis po dobu 10 let, tedy v českých podmínkách i dnes poněkud netradiční položku kontraktu. Před přistoupením k otázce evidenční si ještě zopakujme důležitá čísla. Jeden autobus bez celovozové klimatizace byl pořízen za 6 450 000 Kč; celkově tedy DP utratil za nové autobusy 135 mil. korun, z toho 114 milionů pokryl z evropské dotace. Společně s již předeslaným servisem vyšla celá investice na 187 950 000 Kč.

Dodávky plynových vozů byly od začátku rozplánované do 5 fází a dnes můžeme konstatovat, že se harmonogram až na dílčí odchylky podařilo dodržet. První várka po pěti kusech přišla v prosinci 2017, zbylé autobusy měly ve čtyřech po sobě jdoucích letech dojít vždy do měsíce března. V roce 2018 šlo o dalších 5 exemplářů, v letech 2019 a 2020 vždy o čtveřici vozů a letos o poslední tři autobusy. Ještě před zprovozněním prvních plynových Urbanwayů byl v rámci systému mladoboleslavské MHD vyměněn i odbavovací systém, jenž přinesl novinku v podobě možnosti platby kartou.

Historickým centrem města osobních automobilů projíždí na snímku ze 17. dubna 2019 TEDOM C12 D 1SK 9109, který se stal posledním vypravovaným vozem toho typu v Mladé Boleslavi. V pozadí se tyčí kostel Nanebevzetí Panny Marie. (foto: Matěj Stach)

Před dodáním prvních autobusů na CNG disponoval Dopravní podnik Mladé Boleslavi celkem 29 autobusy. Šlo o 9 vozů Mercedes-Benz Citaro z let 2004-2007, 4 Crossswaye LE 12m z roku 2008, 11 autobusů TEDOM C12 D z let 2009 a 2010 a konečně 5 pronajatých vozů typů Citelis a Crossway LE. Nyní, se zařazením poslední trojice plynových Urbanwayů, jde mimo těch 18 dávno již provozních o 9 Mercedesů, 4 Crosswaye LE 12m a pouhé tři poslední TEDOMy. Není tajemstvím, že dobře patrnému vyhlazovacímu trendu z let předchozích tentokrát pozůstalé autobusové trio z Třebíče neujde. Stát by se tak mělo ale postupně. Kromě něj by pak svou mladoboleslavskou kariéru měly uzavřít ještě 2 až 3 technicky nejhorší vozy Mercedes-Benz Citaro. Výsledný počet podnikových autobusů tak plánovaně vyroste na hodnotu 31, resp. 32 kusů, odvislou od počtu vyřazených Mercedesů. Subdodávky od soukromé osoby Libora Stracha zůstanou zachovány i nadále ve stejném rozsahu.

Podobné články