Menu

Finské Tampere objednalo další tři tramvaje Škoda Artic

Tramvaj Škoda ForCity Artic Tampere X34 v ulicích Tampere. (zdroj: Wikipedie.org foto: kallerna)
Tramvaj Škoda ForCity Artic Tampere X34 v ulicích Tampere. (zdroj: Wikipedie.org foto: kallerna)
Stáhnout PDF
Tramvaje
27. 12. 2022 18:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Skupina Škoda oznámila, že finské město Tampere využilo možnosti opce na pořízení dalších tramvají Škoda ForCity Artic Tampere X34, které jsou vyráběny ve finském závodě společnosti v Otanmäki. V průběhu letošního roku se jedná již o druhou dodatečnou objednávku – v květnu si město ke stávající flotile 20 tramvají přikoupilo pět kusů.

Připomeňme, že tramvajový provoz v Tampere byl uveden do provozu teprve před necelým rokem a půl, konkrétně 9. 8. 2021. Finský závod Škodovky (Škoda Transtech Oy) vyhrál výběrové řízení na dodání tramvají již v říjnu 2016, nicméně podpis smlouvy se kvůli protestu neúspěšného uchazeče oddálil o jeden rok. Kontrakt počítal s dodáním 19 vozů fixně a s opcí čítající až 46 vozů pro další plánované etapy rozšíření provozu. První tramvaj byla do města dodána v květnu 2020 a po zkouškách a školení se vrátila v listopadu téhož roku zpět do výrobního závodu, kde na ní byly provedeny další úpravy, po nichž se zpět do Tampere vrátila až v říjnu 2021 (tedy až po zahájení provozu). Ještě v průběhu výroby 19 vozidel si město přiobjednalo navíc jeden vůz, který by však měl stát zcela mimo původní smlouvu (nemělo se tedy jednat o využití opčního práva).

Tramvaje Škoda vyráběné ve Finsku se mají vyznačovat dle tvrzení města výbornou provozní spolehlivostí, k čemuž jistě přispívá i kontrakt na 10letou údržbu vozidel, který zajišťuje stálou přítomnost 17 pracovníků Škody Transtech Oy v Tampere.

V současné době je síť tramvají ve městě tvořena dvěma linkami o délkách 4 km (linka č. 1) a 12 km (linka číslo 3; se společným úsekem o délce čtyř zastávek). Od února 2022 probíhají práce na prodloužení severozápadním směrem přes úžinu mezi jezery Villilänsalmi a Näsiselkä (budoucí linka č. 2), přičemž právě pro potřeby tohoto prodloužení, jehož zprovoznění je plánováno na leden 2025, bylo již 24. 5. 2022 objednáno v úvodu článku zmíněných pět vozů. Nyní se město s ohledem na rostoucí počet cestujících rozhodlo, že kontrakt z května rozšíří o další tři vozidla, aby tak zajistilo nadále dostatečnou přepravní kapacitu. K doplnění květnové smlouvy došlo dne 14. 12. 2022 s tím, že dodávky všech osmi tramvají mají proběhnout od července 2024 do dubna 2025. 

V současné době je denně v provozu ve špičkách pracovních dnů 15 z 20 vozů. V příštím roce je plánováno od 7. 8. 2023 zprovoznění krátkého prodloužení, které si vyžádá zvýšení vypravenosti na 16 kusů. Připomeňme, že tramvaje Škoda ForCity Artic Tampere X34 jsou koncipovány jako 100% nízkopodlažní tříčlánkové vozy s otočnými podvozky o délce 37,3 m se šířkou vozové skříně 2,65 m a výškou 3,6 m. Obsaditelnost činí 264 cestujících (při 4 os/m2), z toho 64 sedících.

Podobné články