Menu

Ex-tallinnská Trollina míří do provozu v Kišiněvě

21 repasovaných trolejbusů během slavnostní prezentace v trolejbusové vozovně číslo 1. (foto: město Kišiněv)
21 repasovaných trolejbusů během slavnostní prezentace v trolejbusové vozovně číslo 1. (foto: město Kišiněv)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
23. 08. 2025 18:13
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 23. 8. 2025 došlo na nádvoří trolejbusové vozovny číslo 1 v Kišiněvě ke slavnostnímu předání 21 repasovaných trolejbusů, které byly zakoupeny jako ojeté v loňském roce. Kromě dvou vozů Škoda 24 Tr pořízených z Rigy (celkem jich moldavská metropole pořídila od roku 2020 již 44) se prezentace za účasti primátora města účastnilo celkem 19 trolejbusů Solaris Trollino pořízených z Tallinnu a Rigy.

Připomeňme, že Tallinn v loňském roce zastavil provoz trolejbusů s tím, že bude jejich síť celkově rekonstruovat a upravovat (resp. snášet v centru města). Pro další etapu provozu si dosud závazně objednal 40 parciálních trolejbusů Škoda 32 a 33 T (s karoserií SOR řady NS), dalších 30 by mělo být objednáno v dohledné budoucnosti na základě souhlasu vedení města o využití celé sjednané opce. Většina nepotřebných vozů Solaris Trollino – konkrétně 21 trolejbusů o délce 12 m a 17 vozů o délce 18 m – byla nabídnuta k odprodeji formou aukce. Vozidla odpovídala dvěma výrobním generacím a měla i různé elektrické výzbroje: 8 sólo vozů a 5 kloubových bylo vybaveno elektrickou výzbrojí GANZ, 13 novějších Trollin 12 a 12 článkových Trollin 18 disponovalo elektrickou výzbrojí pražského Cegelecu.  Aukce se zúčastnilo celkem osm subjektů, mezi nimiž nejlepší nabídku podal v prosinci 2024 právě Kišiněv.

Stejně jako u všech dříve převezených ojetých vozidel, nedošlo ani tentokrát k prostému zařazení trolejbusů do provozu a všechny vozy prošly před uvedením do služby s cestujícími potřebnými opravami karoserie i interiéru a obdržely městské modro-bílé barevné schéma. Dle standardů místního DP byl sjednocen také interiér. Trollina, z nichž některá končila svou službu v Tallinnu v poněkud zbídačeném stavu, tak na první pohled výrazně omládla. Už během června se první opravené kusy začaly objevovat v ulicích města na zkušebních jízdách, nyní by již měly vyrazit do provozu s cestujícími.

Kromě ex-tallinnských Trollin se prezentace prokazatelně účastnily také některé vozy Trollino 18 s výzbrojí GANZ odkoupené dříve z Rigy. Ta odprodala Kišiněvu od roku 2020 rovnou dvacítku kloubových Trollin, jež se postupně zařazují do provozu. Jelikož ze zveřejněných fotografií ze slavnostní prezentace nelze rozeznat konkrétní evidenční čísla všech trolejbusů, nelze říci, kolik z pěti vystavených vozů Trollino 18 s výzbrojí GANZ připadá na vozy z Rigy (minimálně půjde o dva vozy) a kolik (a zda vůbec) na vozy z Tallinnu. Jisté je naopak složení zbytku defilé. Kromě v úvodu zmíněných (rovněž ex-rižských) dvou vozů Škoda 24 Tr bylo zastoupeno osm ex-tallinnských vozů Trollino 18 AC a šest zástupců dvanáctimetrové verze.

Mimo ojetá Trollina z Pobaltí jsou v Kišiněvě provozovány ještě vozy Solaris Trollino 18 AC (tj. opět s výzbrojí od někdejšího Cegelecu), které byly pořízeny ze švýcarského Winterthuru (10 ks) a jeden vůz Trollino 12 AC původem z Opavy, který městu za symbolickou částku přenechal český podnikatel Albert Fikáček, který původně hodlal s trolejbusem absolvovat cestu kolem světa.

Podobné články