Společnost Letiště Praha s. r. o. uvedla v průběhu letošního roku do provozu své první elektrobusy. Celkem byly pořízeny čtyři vozy na elektrický pohon, z toho dva slouží k přepravě pasažérů k letadlům a pocházejí od společnosti COBUS ze skupiny CaetanoBus, a dva jsou určeny primárně pro převoz návštěvníků letiště v rámci pravidelných exkurzí a jejich výrobcem bylo Iveco Bus.
Pražské letiště se samo zavázalo, že dosáhne do roku 2030 tzv. uhlíkové neutrality. Součástí této strategie je i postupná obnova vozového parku za flotilu s elektrickým pohonem, přičemž jako první začaly být nakupovány elektromobily, kterých bychom v majetku Letiště Praha napočítali již 91 nejrůznějších značek (největší zastoupení má rumunská Dacia s modelem Spring, kterých je rovných 30).
V případě autobusů došlo k nákupu prvních elektrických vozidel až v letošním roce. Důvodem byla především skutečnost, že od roku 2019 do roku 2023 byl kompletně omlazen vozový park letištních speciálů za dieselové vozy COBUS 3000 (celkem 30 ks), přičemž obvyklá doba nasazení těchto autobusů se pohybuje okolo 11–15 let. Náhrada za elektrobusy tedy nebyla na pořadu dne. Dvojice elektrobusů COBUS, jež nese typové označení e.COBUS 3000 ER, ostatně nebyla pořízena coby střídání stráží dieselových autobusů, ale jako rozšíření flotily v souvislosti s nárůstem počtu odbavených cestujících. Těch sice ještě za rok 2024 bylo pořád méně než v období před Covidem-19, letos se ale už očekává vyrovnání, či dokonce pokoření dříve rekordní mety cca 17,8 mil. odbavených pasažérů. Letiště Praha navíc předpokládá, že bude v nadcházejícím období potřebovat služeb autobusů ve větší míře, než tomu bylo doposud. Důvodem jsou plánované stavební akce v rámci celkové modernizace letiště, které si vyžádají přesun části leteckého provozu z kontaktních stání (od „chobotů“) na stání vzdálená.
Elektrobusy e.COBUS 3000 ER byly do provozu zařazeny v červenci 2025. Jedná se o vozidla, které výrobce řadí do rodiny s obchodním jménem VEGA, jež byla oficiálně představena teprve v loňském roce na veletrhu GSE Expo Europe v Lisabonu, jenž se konal mezi 17. a 19. zářím 2024. Řada VEGA nahradila stávající nabídku elektrobusů e.COBUS, které byly nabízeny zákazníkům od roku 2014 a které se uchytily například na letištích v Ženevě, v Salzburgu či z exotických destinací na letišti Aruba v Karibiku. Hodí se přitom doplnit, že COBUS kromě elektrobusů zcela nových nabízí i program e.START, v jehož rámci je možné provést konverzi dříve dodaných dieselových vozů na elektrobusy. Pokud tedy po některém z letišť budete cestovat elektrickým „COBUSem“, nemusí se vždy jednat o vozidlo, které bylo jako elektrobus dodáno z výroby.

Elektrobusy e.COBUS VEGA jsou nabízeny ve třech provedeních. Praha si zvolila do nejkapacitnější e.COBUS 3000 ER. (foto: COBUS)
e.COBUS VEGA si lze zakoupit ve třech provedeních – typ 2700S ER má délku 12 metrů a pojme 77 pasažérů, provedení 2700ER je 14m a zvládne 96 cestujících, a konečně typ 3000 ER, jež si zakoupilo i Letiště Praha, má délku rovněž 14 m, avšak větší šířku, konkrétně rovné 3 m, jak ostatně napovídá i typové označení. Do takového vozu je možné natěsnat až 110 cestujících. Baterie se nacházejí vždy na střeše vozidla a jejich kapacita může být 141 kWh, 282 kWh nebo 350 kWh. V Praze bychom nalezli autobusy se střední (tj. 282 kWh) konfigurací.
Pro nabíjení elektrobusů byla vybudována nová nabíjecí infrastruktura poblíž Terminálu 2 (jedná se o tzv. wallboxy s výkonem 22 kW). Dodavatelem nabíjecích stanic byla česká společnost Olife Energy. Do budoucna letiště plánuje vybudovat nabíjecí hub pro elektrobusy, který bude opatřen stanicemi s rychlonabíjením. V průměru najezdí elektrobusy po letištní ploše pouze 25 km denně, výjimečně je ale dosahováno nájezdu i okolo 80 km. Jak už to u letištních autobusů bývá, nejsou ani tak důležité kilometrické proběhy, jako motohodiny, neboť vozidlo většinu času prostojí nastartované u terminálů a letadel. Průměrná doba nasazení tak činí 8 hodin, ve špičkových dnech jde až o 15 hodin denně. První týdny provozu elektrických e.COBUSů ukázaly, že za jednu dvanáctihodinovou směnu dojde k vybití baterie jen o pouhých 20 % její kapacity. Pro příští rok je v plánu pořízení dalších 4 elektrobusů pro přepravu pasažérů, přičemž by se mělo jednat opět o vozy e.COBUS 3000 ER.
Mimo elektrobusy, jež pendlují od jednotlivých vstupů k letadlům a zpět, si Letiště Praha pořídilo také dvojici elektrobusů Iveco Crossway LE ELEC, a to pro přepravu exkurzí. K zařazení těchto autobusů došlo rovněž v červenci letošního roku. Ve vozovém parku doplnily dva stávající naftové autobusy Iveco, z nichž jeden je opatřen rampou pro imobilní návštěvníky. Pro exkurzní elektrobusy vznikly nabíječky (rovněž od firmy Olife Energy) v jižní servisní zóně letiště; v tomto případě jde o rychlonabíjecí stanice s technologií DC. Elektrické Crosswaye slouží výhradně pro přepravu po letišti a na rozdíl od COBUSů mají i registrační značky, takže s nimi – za výjimečných okolností – lze vyjet i mimo brány letiště. Oproti standardní výbavě nabízené Ivecem jsou vozy vybavené navíc mikrofonem pro průvodce exkurzí.
Autor článku děkuje za vstřícnost a spolupráci při sepsání článku společnosti Letiště Praha s. r. o.