Menu

Elektrické lvíče – MAN představil Lion’s City 10 E

Předváděcí autobus MAN Lion’s City o délce 10,5 m na propagační fotografii výrobce. (foto: MAN Truck & Bus)
Předváděcí autobus MAN Lion’s City o délce 10,5 m na propagační fotografii výrobce. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
04. 06. 2023 19:51
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Na summitu veřejné dopravy pořádaném mezinárodní asociací veřejné dopravy UITP představil MAN dne 4. 6. 2023 dříve avizovanou novinku v podobě modelu Lion’s City 10 E. Jedná se o elektrobus o délce 10,5 m, který zaceluje modelovou řadu elektrobusů se lvem ve znaku, která je tak nově tvořena třemi délkovými verzemi: 10,5 m, 12,2 m a 18,1 m. Výroba všech tří typů probíhá v polských Starachowicích, přičemž poslední přírůstek měl být zařazen do výrobního programu od počátku letošního roku.   

Slavnostní prezentace se sice koná až nyní v Barceloně, nicméně s vozidlem už se mohla obeznámit celá řada odborných novinářů v rámci nejrůznějších klání o získání novinářských cen. (foto: MAN Truck & Bus)

Základem vozidla se stala výchozí 12m verze, přičemž zkrácení se odehrálo v oblasti rozvoru, jenž byl zmenšen z 6 000 mm na 4 400 mm. Oba převisy, výška i šířka vozidla pak zůstávají neměnné. Zkrácení vozidla nicméně přispívá k dosažení lepšího poloměru otáčení, jenž činí 17,2 m. Elektrobus nabízí ve dvoudveřovém provedení až 33 míst k sezení a 47 k stání. V případě třídveřové varianty se počet sedadel snižuje na 29. Osadit jej lze pěti bateriovými boxy o celkové kapacitě elektrické energie 400 kWh (z toho užitných je 320 kWh). To by mělo postačovat na dojezd až 300 km. Mimoto je k dispozici i provedení s menší kapacitou elektrické energie, a sice se čtyřmi boxy s 320 kWh (z toho užitných je 250 kWh), což má umožnit dojezd přibližně 235 km. Jak zvolené množství baterií ovlivňuje celkovou obsaditelnost výrobce neuvedl.

Zadní partie nového přírůstku do lví rodiny. (foto: MAN Truck & Bus)

Baterie jsou postaveny na bázi článku NMC (nikl-mangan-kobalt) a předpokládá se u nich pomalé nabíjení skrze standardizovanou zásuvku CCS2. Při využití max. nabíjecího výkonu, jenž může být až 150 kW, má být možné nabít vozidlo do plného stavu za přibližně 2,5–3 hodiny. Pro pohon je tradičně použit centrální elektromotor v synchronním provedení nabízející trvalý výkon 160 kW.

Pohled do interiéru elektrobusu o délce 10,5 m. (foto: MAN Truck & Bus)

…a ještě jeden z opačné strany. (foto: MAN Truck & Bus)

Pomineme-li skutečnost, že výrobce oznámil, že elektrická „deset a půlka“ již zvládla vyhrát v Madridu ocenění „Španělský autobus roku 2023“, nepřinesla tisková zpráva informující o novém produktu vlastně žádné nové informace v porovnání s dříve publikovaným komuniké ze září 2022, v němž byl příchod dalšího elektrického mesiáše zvěstován. Za zmínku snad stojí jen možnost opčního vybavení novou klimatizační jednotkou využívající v chladicím okruhu CO2. Klimatizační jednotka má být schopna vytápět interiér až do venkovních teplot –20 °C, teprve poté se má ke slovu dostávat i nezávislé naftové topení, jimiž jsou elektrobusy standardně vybaveny.

Doplňme, že MAN již dodal zákazníkům okolo 450 svých elektrobusů a na dalších 550 ks má mít objednávky. Výrobce předpokládá, že do roku 2025 bude polovina všech jeho prodejů tvořená elektrobusy a do roku 2030 se má jednat až o 90 %.

Stanoviště řidiče 10,5m MANu Lion’s City 10E. (foto: MAN Truck & Bus)

Podobné články