Menu

Elektrická Urbina pro Gorzów Wielkopolski

Flotila elektrobusů v polském Rzesówě u nabíjecích stojanů. Solaris dodal do města celkem 10 svých elektrobusů. (Solaris Bus & Coach)
Flotila elektrobusů v polském Rzesówě u nabíjecích stojanů. Solaris dodal do města celkem 10 svých elektrobusů. (Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
13. 05. 2021 19:49
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V červenci loňského roku se po dlouhém období oprav vrátily do ulic polského města Gorzów Wielkopolski tramvaje. Ty nezůstanou jedinými vozidly v místní MHD poháněnými elektřinou. Město totiž podepsalo smlouvu na dodávku celkem 8 dvanáctimetrových elektrobusů, které do města dodá Solaris Bus & Coach.

Do výběrového řízení na dodávku osmi vozů mohly být nabídky předkládány do poloviny února. O tom, že vyhraje Solaris, bylo následně jen velmi málo pochybností. Svou nabídku totiž do tendru předložil jako jediný. Za osm vozů Urbino 12 electric a nabíjecí infrastrukturu požadoval 31,04 mil. zlotých (včetně DPH; cca 186 mil. Kč), což bylo sice nad rozpočtem zadavatele, avšak jen o zhruba 6 mil. Kč, což se rozhodlo město ze svých prostředků pokrýt. Kontrakt byl uzavřen formálně 23. 4. 2021.  

Na dodání elektrousů dopravce MZK Gorzów Wielkopolski má Solaris 14 měsíců. Dodávka je tedy naplánována na příští rok. Gorzów zvolil vozidla s bateriemi Solaris High Power, tedy s články LTO určenými pro rychlé nabíjení vysokými nabíjecími proudy. Kapacita elektrické energie baterií bude 120 kWh. Pro rychlé nabíjení bude primárně sloužit pantograf, který ale nebude umístěn na střeše vozidla, ale bude součástí nabíjecího stojanu. Rychlonabíječky s výkonem až 400 kW mají vzniknout ve městě tři. Druhou možností bude nabíjení za využití kabelu z nabíjecího stojanu pro pomalé noční nabíjení. Solaris dodá celkem 4 nabíječky, každou se dvěma nabíjecími výstupu (každý vůz tedy bude mít vlastní nabíjecí místo s výkonem 60 kW).

Každý z elektrobusů má pojmout min. 80 pasažérů, zajímavostí bude zcela uzavřená kabina řidiče. Připomeňme, že Solaris nedávno vyhrál v Gorzówě Wielkopolskim i zakázku na dodání dvojice mild hybridů. Na rozdíl od zakázky na elektrobusy se však v této soutěží potýkal s konkurencí v podobě MANu a Mercedesu (potažmo EvoBusu). Solaris v konečném součtu zvítězil nad MANem o pouhých 0,08 bodů.

Podobné články