Menu

Dokončeny dodávky nových tramvají do Vladikavkazu a Nižného Tagilu

Tramvaj ve Vladikavkazu. (foto: Uraltransmaš)
Tramvaj ve Vladikavkazu. (foto: Uraltransmaš)
Stáhnout PDF
Tramvaje
09. 08. 2023 19:19
Vít Hinčica
3 minuty čtení

Jihoruský Vladikavkaz se v červnu 2023 dočkal poslední z 28 tramvají typu 71-412, které mu od loňska vyráběl Uraltransmaš. Město tak už od loňska mohlo pokročit ve vyřazování ex-magdeburských tramvají Tatra T4DM, které získávalo postupně v první dekádě tohoto milénia. Navzdory prohlášení majitele výrobce, kterým je korporace Rostech, o tom, že je příchodem poslední tramvaje 71-412 tramvajový park Vladikavkazu plně obnoven, se očekává, že ještě po nějakou dobu budou některé tramvaje Tatra v provozu.

Tramvaj československé produkce ve Vladikavkazu na malebném snímku z roku 2016. (foto: Ilja Varlamov)

Vladikavkaz se tramvajovým provozem pyšní už od roku 1904 a na zcela nové tramvaje čekal už od roku 1993. Německé tatrovky v době svého příchodu na jih Ruska měly „odkrouceno“ ve svém původním působišti zpravidla už 15 let a další léta pod Kavkazem jim pevnější zdraví rozhodně nepřinesla. Jakkoli mnohými lidmi vítaný, příchod nových tramvají, které nejsou kvůli některým repasovaným kompomentům nové ze 100%, se však u některých místních obyvatel střetl s dávkou skepse, protože vladikavazská tramvajová infrastruktura není, kulantně řečeno, zrovna v nejlepší kondici, přestože už více než 5 let probíhá její několikaetapová rekonstrukce. Rozsah prováděných prací totiž není, měřeno na délku, nijak velký. Proto je i nadále okolo 90 % sítě, která má délku 59,3 km, ve špatném nebo havarijním stavu, a to ať už jde o koleje, kabeláž, nebo trolejové vedení. Obyvatelé sice za jednu jízdu tramvají už dlouhá léta platí dnes už směšných 13 rublů (necelé 3 koruny), daní za tuto nízkou cenu je ale fakt, že tramvaje sice převážejí v 600tisícovém městě ročně okolo 5 milionů cestujících, avšak na potřebnou údržbu i modernizaci parku a infrastuktury nezbývají peníze. V roce 2016 dokonce místní dopravní podnik zkrachoval a jen založení nového městského dopravce umožnilo provoz zachovat. 

Nová tramvaj ve Vladikavkaze na snímku z tohoto roku. (foto: Rostech)

První vůz typu 71-412 dorazil do Vladikavkazu 19. prosince 2022, k němuž se ještě do konce roku 2022 přidaly další dva. Cestující začali jezdit v prvních nových tramvajích už 30. prosince 2022. Poslední vůz byl dodán 20. 6. 2023, podvozky k němu však přišly o něco později. Tramvaje se postupně objevují na různých linkách, někde se však kvůli špatné infrastruktuře neobjevují.

Jedna z tatrovek byla nedávno předělána na dětskou tramvaj. Brzy by se měla tematicky předělávat i jiná tatrovka, tentokrát na „Chetagurovskij tramvaj“, a to na počest básníka Kosti Chetagurova. (foto: Любитель трамваев)

Tramvaj 71-412 je částečně nízkopodlažní čtyřnápravový vůz, který si bere za vzor české Vario LF. Prototyp vyrobila v roce 2017 nižněnovgorodská firma Fobos-TS. Skříň prototypu měla pocházet z Krnova, elektrovýzbroj pro změnu od ruského výrobce EPRO a stejně tak další komponenty měly být ruské. Uraltransmaš pak převzal výrobu této tramvaje, když později upravil i prototyp, a dodal ji ve čtyřech kusech do Omsku (v letech 2018 až 2020; prototyp po předělávkách nese ev. č. 151), ve 12 ks do Nižného Tagilu (8 ks v roce 2022 a 4 ks v roce 2023; viz níže) a ve 28 ks do právě diskutovaného Vladikavkazu (3 ks v roce 2022 a 25 ks v roce 2023). Úzkorozchodnou verzi představuje typ 71-411 (a jeho odvozenina 71-411-03), který jezdí v Jevpatoriji.

Verze pro Vladikavkaz má max. udávanou přepravní kapacitu 178 osob při 26 sedačkách a je plně klimatizovaná. Cena 28 nových tramvají byla více než 1,7 mld. RUB (dnes jen cca 395 mil. Kč, tj. něco málo přes 13 mil. Kč za vůz), financování nákupu zajistila federální vláda z programu „Bezbariérové prostředí“.

Nižnij Tagil, město na Urale, získalo loni prvních 8 tramvají typu 71-412, ke kterým se přidaly letos v červenci další čtyři kusy. (foto: tagiltram.ru)

Nižnij Tagil byl dosud v modernizování svého tramvajového parku daleko úspěšnější než Vladikavkaz. Jeho téměř 100členný vozový park byl už před příchodem 12 nových vozů 71-412 dokonce až na pár kusů techniky z minulého milénia tvořen tramvajemi z tohoto století. Při návštěvě města by však člověk hádal, že se ocitl ve století spíše minulém, protože v tomto věku dodané tramvaje byly zpravidla typů 71-403, 71-405, 71-405-11 a 71-407, což jsou všechno plně vysokopodlažní nebo částečně nízkopodlažní tramvaje (rovněž z produkce Uraltransmaše) připomínající velké krabice na kolejích. Typ 71-412 tak přece jen znamená určitý svěží vítr v tamním parku, byť, pravda, k Lvíčkovi, ze kterého se těší už 11 ruských měst, má co do atraktivity na míle daleko. Za celkem 12 tramvají pro Nižnij Tagil bylo zaplaceno 832 mil. RUB (jedna tramvaj vychází dnes na více než 15 mil. Kč, nicméně velké změny kurzu koruny k rublu za poslední rok mohou způsobovat významnější zkreslení). 

Tramvaje pro Nižnij Tagil byly zakoupeny především díky federálnímu programu „ˇČistý vzduch“. (foto: tagiltram.ru)

 

Poděkování: Aleskandr

 

Podobné články