Menu

Do Vilniusu zamíří 73 trolejbusů Solaris Trollino 18

Do Vilniusu bylo v letech 2004 až 2006 dodáno celkem 45 trolejbusů Solaris Trollino 15 AC s elektrickou výzbrojí TV Europulse od společnosti Cegelec. Jejich finální montáž proběhla v Dopravním podniku Ostrava. (foto: Dominik Konečný)
Do Vilniusu bylo v letech 2004 až 2006 dodáno celkem 45 trolejbusů Solaris Trollino 15 AC s elektrickou výzbrojí TV Europulse od společnosti Cegelec. Jejich finální montáž proběhla v Dopravním podniku Ostrava. (foto: Dominik Konečný)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
10. 07. 2025 17:58
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Výběrové řízení na dodávku 73 článkových parciálních trolejbusů pro Vilnius zná svého vítěze. Vilniuský Dopravní podnik VVT (Vilniaus viešasis transportas) oznámil dne 10. 7. 2025, že podepsal smlouvu s polským výrobcem Solaris Bus & Coach. V poli poražených měla skončit Škoda Electric s modelem Škoda 33 Tr (na bázi modelu SOR TNS 18). Oba producenti si tak prohodili role z minulé soutěže na dodávku 91 standardních trolejbusů, kdy se naopak radovala z vítězství Škoda Electric, která dokončila dodávku vozů 32 Tr v letošním roce.

Výběrové řízení na dodávku početné flotily kloubových trolejbusů bylo vypsáno už na podzim loňského roku, konkrétně dne 23. 10. 2024. Nabídky se odevzdávaly před koncem roku, přičemž tendru se účastnila pouze zmíněná dvojice výrobců. Následně probíhala dlouhá fáze vyhodnocování.

Hodnota kontraktu má činit 56,2 mil. € bez DPH (cca 1,405 mld. Kč), jeden vůz tedy vychází na zhruba 19,24 mil. Kč. Cena nicméně nebyla jediným hodnoticím kritériem – posuzovány byly také spotřeba elektrické energie, nabídnuté záruky a vybrané technické parametry. Financování vozidel proběhne prostřednictvím úvěrů od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) a od Severské investiční banky (NIB).

Dodávky mají být zahájeny v průběhu roku 2026 a ještě v témže roce ukončeny. Osmnáctimetrová Trollina by měla umožnit odstavit z provozu poslední vozy Škoda 14 Tr, bez nichž se Vilnius již dnes zvládá prakticky obejít v časech prázdnin i víkendů (vozy slouží jen jako provozní záloha), nicméně mimo prázdniny se v pracovních dnech objevuje v ulicích zpravidla okolo 30–40 vozů. Mimoto má dojít k vyřazení i poslední trojice vozů Škoda 15 Tr (původně jich měl dopravce pět), které dnes představují jediné článkové vozy ve městě, a dále k odstavení všech trolejbusů Solaris Trollino 15 AC, kterých bylo původně dodáno 45 a jež byly svého času vnímány jako velkokapacitní vozy.

Trolejbusy Solaris Trollino 18 budou vybaveny klimatizací, USB nabíjecími porty, stojany na kola, kamerovým systém atp. Trakční baterie má umožnit jízdu na vzdálenost až 20 km v rámci jednoho vybíjecího cyklu.

Po dokončení dodávek by mělo dojít dle sdělení VVT k nárůstu počtu trolejbusů i jejich vypravenosti. Dopravce slibuje snížení intervalu na většině linek a k úpravám jejich tras, současně by mělo dojít k zavedení sedmi linek nových. O konkrétním využití parciálních trolejbusů se nicméně nezmiňuje (ty dříve dodané jsou v režimu na baterie dosud využívány pouze při výlukách a k žádné náhradě autobusové linky za trolejbusovou prozatím nedošlo).    

Podobné články