Do rumunského Temešváru (Timișoara) brzy dorazí první z dokončených trolejbusů Bozankaya SNG 12T, čímž se toto rumunské město stane vůbec prvním provozovatelem tohoto nového modelu výrobce, jenž byl oficiálně představen v květnu loňského roku na veletrhu v Istanbulu (premiéru si nicméně tehdy odbyla elektrobusová verze). Stejný typ trolejbusu si v počtu 30 ks objednala pro budoucí linky č. 51, 52 a 53 také Praha, do níž má brzy zamířit tzv. neadresný testovací vůz.
Bozankaya v loňském roce vyhrála v Temešváru výběrové řízení na dodání celkem 33 trolejbusů, z nichž 25 má být článkových a 8 standardní délky 12 m. Vítěz byl oznámen již v červenci, přičemž v poli poražených skončil Solaris Bus & Coach. Samotná smlouva byla podepsána počátkem září 2024. Celková pořizovací cena třiatřicítky trolejbusů činila 98,5 mil. lei (cca 484,62 mil. Kč), z čehož jeden 12m vůz vycházel na 2,525 mil. lei (cirka 12,423 Kč) a kloubový na 3,132 mil. let (přibližně 15,4 mil. Kč). Jde zhruba o 30 % nižší částky, než za jaké jsou v současné době prodávány nové trolejbusy v České republice ve „výběrových“ řízeních s jediným uchazečem (nemluvě o jedné specialitě v podobě soutěže bez soutěže).
Jako první začala v Ankaře výroba vozidel standardní délky, z nichž první bylo v průběhu minulého týdne připraveno na finální expedici, čímž se pochlubil primátor města na svých sociálních sítích, na nichž neopomněl poděkovat Evropské unii za podporu, bez níž by se nákup početné flotily nových trolejbusů nemohl obejít. Teoretický dojezd 12m vozu na trakční baterie může být až 40 km, v případě článkového jde až o 25 km. V obou případech se však jedná o mezní hodnoty a reálný dojezd je – s ohledem na životnost baterií a předpokládané cykly vybíjení/nabíjení – pochopitelně nižší.
Nové parciální trolejbusy mají nahradit všechny zbývající vozy Škoda 24 Tr z roku 2008 (provozních by mělo zůstávat 36 ks z dříve dodaných 50 „čtyřiadvacítek“; včetně jednoho vozu autoškoly). Reálně dojde k výraznému navýšení přepravní kapacity, neboť budou standardní trolejbusy vyměněny převážně za “kloubáky”.
Doplňme, že s vozidly od Bozankaye mají v Temešváru bohaté zkušenosti. V letech 2021 až 2024 předal turecký producent do města celkem 40 tramvají vybavených trakčními bateriemi (vozidla nesou nepříliš „tramvajové” pojmenování Bozankaya model 2021). Mimoto je v Temešváru k vidění také 44 elektrobusů Karsan e-ATA 18, které vyrábí turecký Karsan na základě dokumentace odprodané dříve Bozankayou.
Autor je zaměstnancem společnosti Bozankaya, článek však není tiskovým sdělením společnosti ani jejím oficiálním vyjádřením.