Menu

Do Opavy dorazily trolejbusy Škoda 36 Tr

Trolejbus Škoda 36 Tr zachycený na silničním trajleru v areálu vozovny v Opavě-Kylešovicích před vykládkou. (foto: Škoda Group)
Trolejbus Škoda 36 Tr zachycený na silničním trajleru v areálu vozovny v Opavě-Kylešovicích před vykládkou. (foto: Škoda Group)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
10. 08. 2023 07:01
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V areálu Městského dopravního podniku Opava (MDPO) byla ve středu 9. 8. 2023 složena ze silničního trajleru trojice trolejbusů Škoda 36 Tr s karoserií tureckého výrobce TEMSA Skoda Sabancı Ulaşım Araçları A.Ş. Opava se stává po Ostravě druhým městem, jež vozidla typu 36 Tr do provozu zařazuje, přičemž stejně jako u ostravských vozidel platí i u těch opavských, že na karoseriích byla provedena již v Turecku série konstrukčních úprav, jež mají za cíl zvýšit provozní spolehlivost v porovnání s dříve vyrobenými karoseriemi použitými pro stavbu elektrobusů (potažmo prototypů trolejbusu a vodíkového autobusu).

Výběrové řízení na trolejbusy musel opavský DP opakovat poté, co nejprve na podzim 2021 nezákonně nastavil kritéria dřívější soutěže tak, že je mohl splnit pouze jediný (jak se v českém dopravním slangu s oblibou používá tzv. „správný“) uchazeč, což musel rozčísnout až Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jež nařídil tendr zrušit. V opakované soutěži vypsané v březnu 2022 se sešla dvojice nabídek – SOR Libchavy nabídl svůj trolejbus SOR TNS 12 za částku 9,1 mil. Kč, Škoda Electric pak za sumu 8,49 mil. Kč naservírovala svůj model 36 Tr. Jelikož cena byla jediným hodnoticím kritériem, putovaly pomyslné vavřínové větvičky za vítězství v klání do Plzně.

Trojice vozů 36 Tr obdrží v Opavě ev. č. 329 až 331. (foto: Škoda Group)

Oproti odhadované hodnotě zakázky (11,33 mil. Kč/vůz) znamenala výsledná cena pokles o 25 % a rekord v rámci nabídkových cen v ČR, nicméně je nutno si přiznat, že snaha o jakous takous kultivaci tržního prostředí už krátce po opavském tendru zjevně narazila na vlnolam zákulisních dohod hlavních aktérů trhu, čímž se mohlo nerušeně zatočit kormidlem cenové hladiny vozidel zpět do shora neohraničených výšin, takže nelze očekávat, že se na deformovaném trhu trolejbusů obdobná situace s jejich nízkou pořizovací cenou ještě někdy odehraje.

Montáž elektrické výzbroje do dodaných karoserií proběhla v Plzni, v níž bylo možné červeno-bíle lakované vozy poprvé vidět také v provozu během zkušebních jízd výrobce. Po úspěšném ověření provozní spolehlivosti se přikročilo k nakládce vozidel na silniční trajlery a k jejich odeslání do někdejší metropole českého Slezska, v níž byly dne 9. 8. 2023 složeny a formálně převzaty.

Nové trolejbusy obdrží v Opavě ev. č. 329 až 331, čímž navážou na dříve dodané trolejbusy Škoda 32 Tr. Opava navzdory trendu posledních let opět sáhla po klasických trolejbusech, jež nejsou vybaveny ani menší trakční baterií, která by umožňovala mobilnost trolejbusů například v případě výluk či potřeby menších objížděk. Doplňme, že nákup vozů je spolufinancován z větší části Evropskou unií.  

Podobné články