Menu

Do Neapole dorazila první tramvaj od Bozankaye

Původně navržené řešení tramvaje Bozankaya pro Neapol pracovalo pouze se čtveřicí dvoukřídlých dveří. (zdroj: Bozankaya)
Původně navržené řešení tramvaje Bozankaya pro Neapol pracovalo pouze se čtveřicí dvoukřídlých dveří. (zdroj: Bozankaya)
Stáhnout PDF
Tramvaje
25. 11. 2025 18:18
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost Bozankaya dodala první z dvacítky nových tramvají určených pro tramvajový provoz v Neapoli. Pro tureckého výrobce jde o první zakázku, jež se mu podařilo na italském trhu získat. Ještě do konce letošního roku by měly být dodány další tři vozy, zbytek bude následovat v roce 2026.

Připomeňme, že Bozankaya uspěla v tendru na nové tramvaje v prosinci 2023, když se svou nabídkou porazila lokálního producenta Hitachi Rail Italy, jenž se však proti výsledku odvolal. Toto odvolání bylo nicméně zamítnuto, a tak mohlo dne 10. 5. 2024 dojít k podpisu smlouvy, která pracuje s cenou jedné tramvaje ve výši 3,15 mil. €, tj. zhruba 75,6 mil. Kč.

První vůz byl dodán do vozovny San Giovanni a Teduccio dne 21. 11. 2024 – zhruba o šest měsíců později, než stanovoval původní harmonogram. Zpoždění jde ovšem částečně na vrub samotného zadavatele, dle jehož požadavků měla být původně navržená tramvaj delší dobu v projektové fázi dále upravována.

První vůz po dodání do vozovny v Neapoli. (foto: ANM)

Obousměrný pětičlánkový vůz o délce 30 m a šířce 2,4 m je usazen na trojici pevných podvozků, z nichž prostřední je řešen jako běžný (ty krajní – hnací – jsou pak osazeny vždy dvojicí asynchronních motorů, které dávají celkový výkon 380 kW). V interiéru se má nacházet 64 sedadel, celková obsaditelnost by měla být 274 osob. Výměna pasažérů je nakonec zajištěna skrze šestery dveře na každé straně vozidla (z toho krajní jsou vždy pouze jednokřídlé), ačkoli původně měl být vůz vybaven jen čtveřicí dvoukřídlých dveří (šlo o jednu z dodatečných úprav dohodnutou se zákazníkem). Součástí vozidel jsou také trakční baterie, které umožňují jízdu vozidla na úseku bez trolejového vedení o délce min. 2 km. Právě díky využití trakčních baterií se první dodaná tramvaj po areálu vozovny po složení ze silničního trajleru poprvé projela.

Doplňme, že nové vozy nemají sloužit pro náhradu dosavadní flotily, ale k jejímu rozšíření, protože v Neapoli finišuje stavba nové tramvajové trati o délce cca 10 km, jež je nazývána jako „Tram del Mare“. Její první část by měla být dokončena ještě do konce letošního roku, další pak v průběhu ledna 2026.    

Podobné články