Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) uzavřel výběrové řízení na nákup trojice ojetých elektrobusů do délky 13 m, které opět – stejně jako všechny předešlé výzvy k nákupu použitých vozů s bateriemi na palubě – ovládlo sdružení Solaris Bus & Coach a Solaris CZECH.
Od roku 2023 takto DPMLJ zakoupil již čtyři elektrobusy, z toho dva o délce 12 m, jeden ve verzi elektrického midibusu Urbino 9 LE electric a letos v září podepsal i smlouvu na svůj první článkový elektrobus (a první 18m elektrické Urbino v ČR), za které by měl vynaložit dopravce 7,55 mil. Kč. Zajímavostí tohoto nákupu bylo, že autobus, jež byl předmětem koupě, měl ve smlouvě uveden o rok mladší rok výroby, než byla skutečnost. Tento rok byl přitom klíčový ve vztahu k povinnosti dodavatele zajistit (či naopak nezajistit) výměnu trakčních baterií.
V aktuálně zveřejněné smlouvě (z 1. 12. 2025) na nákup trojice autobusů Solaris Urbino 12 electric si již DP pohlídal, aby se k údajům týkajících se stáří či výrobních čísel vozidel nedalo veřejně dostat a všechny tyto údaje začernil (současně zadavatel – velmi netradičně – začernil také údaje o smluvních sankcích). Ze smlouvy tak lze ze zajímavých údajů jen přečíst, že si DPMLJ koupil trojici vozů, z nichž každý vyjde na 5 150 000 Kč bez DPH. Elektrobusy mají být DPMLJ předány nejpozději do 12. 12. 2025.
Solaris měl dosud ve svém vlastním vozovém parku prokazatelně tři elektrobusy o délce 12m, které využíval k předváděcím účelům, ty ale pocházejí z let 2015, 2019 a 2021. Je nepravděpodobné, že by se všech těchto vozů zbavil za identickou cenu. Skutečný původ libereckých vozů bude nicméně, vzhledem k avizovanému datu dodání, již brzy tak jako tak znám.
Doplňme, že DPMLJ poptával ojetá vozidla standardní délky na dvakrát. Původně byla již součástí tendru, v jehož rámci se podařilo uzavřít jen jeho druhou část na dodání shora zmíněného článkového vozu. Do té první, na dodání trojice elektrobusů standardní délky, žádná nabídka v létě nepřišla. Dopravce ovšem vypsal soutěž dne 24. 9. 2025 znovu s tím, že zájemci mohli nanovo podávat nabídky do 29. 10. 2025. Tentokrát se již sdružení složené z mateřského závodu Solarisu a jeho české filiálky přihlásilo, přičemž původní odhadovanou hodnotu zakázky ve výši 15,9 mil. Kč zvládlo trošku podhodit a nabídnout vozy za částku 15,45 mil. Kč.
Také tentokrát platí, že dodavatel musí na své náklady vyměnit trakční baterie, pokud byl některý z elektrobusů vyroben před stanoveným datem, což je v tomto případě rok 2020. Výměna přitom může být provedena až po dodání vozidel do DPMLJ, nejpozději však do konce roku 2026.