Menu

Do Košic dorazila první Nová Urbina

Prvních pět autobusů po dodání do trolejbusové vozovny. (foto: Mesto Košice)
Prvních pět autobusů po dodání do trolejbusové vozovny. (foto: Mesto Košice)
Stáhnout PDF
Autobusy
16. 10. 2021 20:09
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Dopravní podnik mesta Košice (DPMK) se v předstihu oproti původnímu plánu dočkal nových autobusů Solaris Urbino 12, které si objednal na základě smlouvy podepsané dne 31. 5. 2021. Autobusy mají pomoci vyřešit svízelnou situaci ve vozovém parku. Dopravce se totiž v posledních týdnech potýká s řadou technických závad svých starších vozidel, což vedlo k odstavení většího množství autobusů, a tím i k problémům s vypraveností. Situaci musel DPMK řešit pronájmem vozů od jiných dopravců, přičemž důsledkem byl mj. návrat autobusů značky Karosa na linky veřejné dopravy.

Nezajištění vypravenosti autobusů se stalo velkým tématem před necelým měsícem. Od 21. 9. 2021 musel DPMK přistoupit k tomu, že až do odvolání zrušil část spojů, a to na celkem 10 linkách (včetně linky X náhradní dopravy), přičemž tato situace nadále trvá. Přestože se diskuze stočila hlavně ke stavu vozového parku, konkrétně k jeho údajné zastaralosti, a z toho plynoucích technických problémů, je nutné říci, že vozový park autobusů v Košicích ve skutečnosti není tak starý, aby muselo ve větší míře docházet k velkým výpadkům (z 216 autobusů je například více než 120 mladších 8 let). Mnohem významnějším faktorem v nezajištění vypravenosti se ukázala být absence řidičů, ať již pro jejich podstav, anebo z důvodu nemocenských, svou roli má hrát i nedostatek dílenského personálu. Přesto došlo operativně k rychlému zajištění rezervních vozidel, a to v první etapě od dopravce DZS – M.K. Trans.

Pohled do interiéru nového Urbina pro Košice. (foto: Mesto Košice)

Tato rezervní vozidla udělala velkou radost fanouškům autobusů Karosa, neboť pronajaty byly autobusy typové řady Karosa 900, a to navíc každý v jiném typovém provedení. Konkrétně jde o vozy Karosa B 932E (z roku 2001; v Košicích pod ev. č. 8902), B 951E (z roku 2006; u DPMK pod ev. č. 8904) B 952 (z roku 2003; v Košicích pod ev. č. 8901) a pro městský provoz netypicky i C 934E (z roku 1999; u DPMK jako ev. č. 8903). Poslední původní košický autobus Karosa (vůz B 952 ev. č. 5244) přitom dojezdil v pravidelné dopravě s cestujícími již v roce 2016, takže „karosy“ se vrátily na městské linky po pěti letech.

Košice se navíc obrátily s žádostí o pomoc v oblasti zapůjčení autobusů na svá partnerská města a na vybraná města ze zemí tzv. Visegradské čtyřky. Celkem měly obdržet nabídky na možné pronajmutí 27 autobusů. Nakonec však dopravce využije možnosti zapůjčení jen sedmi vozů Solaris Urbino z Ostravy, které by měly dojít do města ještě do konce října. Dočasný pronájem v Košicích by měl být ukončen po dodání nových vozidel, tlak je především na brzké odstavení nenízkopodlažních vozů značky Karosa.

Stanoviště řidiče 12m Urbina pro Košice. (foto: Mesto Košice)

Košice si letos objednaly nové autobusy od Solarisu i SORu, přičemž v obou případech šlo o vozidla, která byla vysoutěžena již v roce 2018, avšak košický DP nevyužil opce na jejich nákup. V internetových diskuzích se někdy objevuje názor, že DPMK (resp. město samotné) nákupem až v roce 2021 plýtvá finančními prostředky, protože v roce 2018 mohl dopravce autobusy nakoupit za využití evropských fondů, avšak neučinil tak. To je ale jen půlka příběhu. Je sice pravda, že prostředky město nepoužilo na nákup autobusů, neznamená to ale, že by o peníze z EU přišlo. Pouze se v daném čase rozhodlo upřednostnit k financování jiný (stavební) projekt, takže na nákup autobusů už zkrátka nezbyly prostředky.  

Poslední květnový den letošního roku došlo nejprve k podpisu smlouvy na dodávku 15 autobusů standardní délky (12 m) od Solarisu. Smlouva se SORem na dodávku 21 kloubových vozů byla podepsána až na sklonku prázdnin, takže článkových vozů se na východě Slovenska dočkají až o něco později. Oproti tomu první 12m vozy již začaly do města přicházet, a to dokonce s měsíčním předstihem oproti původnímu plánu, což DPMK v současné situaci přijde vhod. Prvních pět vozů bylo přepraveno do Košic dne 14. 10. 2021, dalších pět o den později. Poslední pětice by měla dojít ještě do konce října.

Za 15 klimatizovaných autobusů dají Košice 3,1 mil. € bez DPH, což odpovídá 209 900 € (cca 5,33 mil. Kč) za vůz. Jedná se o sumu po 13% slevě, kterou Solaris v rámci vyjednávání s DPMK na autobusy poskytl.

Připomeňme, že v minulosti Košice zakoupily pouze tři autobusy Solaris Urbino ve 12m provedení (v letech 2003 a 2004), z nichž dodnes je v provozu už jen jediný (ev. č. 5102). Mimoto měl dopravce k dispozici ještě 3 článkové vozy Urbino 18 (z roku 2005; všechny již byly vyřazeny) a 35 autobusů o délce 15 m (Urbino 15; z let 2000 až 2004), z nichž je nadále ve stavu 22 vozů.  

Detail čela jednoho z pěti dodaných Urbin. (foto: Mesto Košice)

Podobné články