Dne 26. 10. 2025 byla uvedena do provozu první část tramvajové tratě Hovedstadens Letbane, která má spojovat dánskou metropoli s městy a obcemi jižně od Kodaně, které se nacházejí v tzv. metropolitní oblasti. V neděli slavnostně otevřený úsek ovšem samotnou Kodaň ještě nenapojuje, protože jako první byla dokončena jižní část s celkem 12 zastávkami Ishøj – Rødovre Nord.
Původní tramvajový provoz v Kodani byl uveden do provozu již v roce 1863 a udržel se do roku 1972, kdy došlo k poměrně překvapivému zrušení, ačkoli jen pár let předtím si město zakoupilo stovku nových tramvají z produkce německého Düwagu. Po roce 2000 se začala plánovat stavba novodobých tramvají, avšak nikoli klasických městských, ale rychlodrážních s vedením převážně na vlastní tělese. I proto je nyní otevřená (a částečně ještě stále budovaná) označována jako letbane (tj. lehká železnice), nikoli jako klasická tramvaj (sporvogn).

Aranžovaná (a photoshopem upravená) propagační fotografie nové tramvajové tratě ve spojení s dalšími druhy dopravních prostředků, které budou na tramvaje navazovat. (zdroj: Hovedstadens Letbane)
Výběrové řízení na stavbu tratě o délce zhruba 28 km bylo vypsáno v roce 2016 a jeho vítězem se stalo o dva roky později konsorcium firem Per Aarsleff A/S a Siemens, přičemž druhá jmenovaná společnost byla zodpovědná za elektrifikaci tratě, dodání signalizačního a komunikačního zařízení, vybavení dílen a vozovny a za dodávku tramvají Siemens Avenio o délce 37 m, kterých bylo původně objednáno 27, později došlo k navýšení na 29 ks. Výroba vozidel probíhala v srbském závodě Siemensu v Kragujevac, přičemž první vůz byl dokončen již na konci roku 2022, do Dánska se nicméně dostal až v září 2023 a zkoušky mimo areál vozovny zahájil ještě o další rok později.
V projektu stavby se angažovalo celkem 11 obcí (bez Kodaně), z nichž však tramvaj přímo prochází jen 8 z nich. Slavnostní zahájení provozu prvního úseku o délce 13,1 km bylo naplánováno na 26. 10. 2025 na 11:00, přičemž v zastávkách v obcích (a městech) Ishøje, Vallensbæk, Brøndby, Glostrup a Rødovre byl připraven pro veřejnost doplňkový program. Ve všech jmenovaných obcích – a navíc ještě v Albertslundu – nechybělo slavnostní přestřižení pásky. Přibližně po hodině začaly tramvaje jezdit již podle jízdního řádu, přičemž aktuální interval je celotýdenně nastaven na 10 minut. Až bude dokončena severní část směrem do Kodaně, což se předpokládá v létě 2026, bude špičkový interval snížen na 5 minut (v sedle a o víkendech poté zůstane zachován 10 minut).
První den bylo svezení tramvají zdarma, současně bylo možno zdarma využít i autobusovou linku 300S, která jezdí v celé plánované trase tramvaje. Otevření bylo do 15. hodiny provázeno hudebními vystoupeními, občerstvením, uměleckými vystoupeními, programem pro děti atp.