Menu

Do Jihlavy dorazily první autobusy Solaris Urbino

Jezevčík na čele provází autobusy Urbino už z doby, kdy Solaris formálně neexistoval. Poprvé se objevil ještě na vozech z produkce Neoplanu Polska v roce 1998. Jezevčík byl tehdy vybrán jako symbol nízkopodlažnosti. Zdaleka ne všechny autobusy jsou ale s tímto symbolem dodávány a někteří dopravci dokonce přistoupili k odstranění „zelených psů“ i z dříve dodaných vozidel. (zdroj: DPMJ)
Jezevčík na čele provází autobusy Urbino už z doby, kdy Solaris formálně neexistoval. Poprvé se objevil ještě na vozech z produkce Neoplanu Polska v roce 1998. Jezevčík byl tehdy vybrán jako symbol nízkopodlažnosti. Zdaleka ne všechny autobusy jsou ale s tímto symbolem dodávány a někteří dopravci dokonce přistoupili k odstranění „zelených psů“ i z dříve dodaných vozidel. (zdroj: DPMJ)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 07. 2020 21:17
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik města Jihlavy se pochlubil fotografiemi prvních autobusů Solaris Urbino 12, které si převzal od společnosti Solaris Czech (české zastoupení španělsko-polské společnosti Solaris Bus & Coach). Stalo se tak přesně 9 měsíců po podpisu smlouvy na dodávku těchto vozidel.

Trojice nových vozů Urbino 12 pro DPMJ po dodání do Jihlavy. (zdroj: DPMJ)

Jihlava vypsala výběrové řízení na nákup celkem pěti autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) dne 26. 4. 2019, načež běžela dvouměsíční lhůta na podání nabídek. O zakázku v odhadované hodnotě 31 mil. Kč se ucházeli celkem tři výrobci. Kromě zmíněné společnosti Solaris Czech, která nakonec v tendru uspěla s částkou jen o málo převyšující plánovaný rozpočet (31,044 mil. Kč; tedy 6,21 mil. Kč/vůz), šlo ještě o společnosti KAR group (dealer vozů značky Iveco Bus), která požadovala za nové vozy 33,695 mil. Kč (6,739 mil. Kč/vůz), a Scania Czech Republic, jež si své autobusy cenila na 36,8 mil. Kč (7,36 mil. Kč/vůz).

Pohled do interiéru vozu Urbino 12 CNG pro DPMJ. (zdroj: DPMJ)

Vítězem se tedy stal Solaris, s nímž byla dne 3. 10. 2019 uzavřena kupní smlouva. Nové autobusy s pohonem na CNG jsou spolufinancovány EU a v provozu by měly nahradit dvojici vozů Iveco Citelis 12M a tři autobusy Karosa B 952E z let výroby 2004 a 2005, které však už delší dobu slouží jen jako povozní záloha a v provozu se objevují zcela výjimečně (jejich vypravení v loňském roce by šlo například spočítat na prstech jedné ruky). Jeden vůz Karosa B 952E (ev. č. 336) by měl patrně zůstat nadále ve stavu dopravce, avšak pouze jako služební pro potřeby autoškoly.

Ještě zadní pohled na část flotily nových vozů Urbino 12 CNG pro Jihlavu. (zdroj: DPMJ)

Nová Urbina obdrží ev. č. 235–239. Vyhotoveny jsou v barevném provedení DPMJ, v interiéru jsou sedadla s čalouněním a textilním povrchem, doplňkem jsou USB nabíječky pro cestující, na druhé straně bychom však ještě marně hledali klimatizaci salónu. Ačkoli vozidla od Solarisu nejsou pro Jihlavu úplně neznámá, neboť v letech 2009 až 2011 bylo pořízeno celkem 23 trolejbusů (u nichž však jako finální dodavatel figurovala Škoda Electric), v případě autobusů jde pro výrobce ze skupiny CAF o první zářez ve městě s ježkem ve znaku.

A zcela na závěr snímek z pravé strany. (zdroj: DPMJ)

Podobné články