Hlavní město rakouské spolkové země Štýrsko se dočkalo první z objednaných tramvají Alstom Flexity Graz. Ty francouzský producent vyrábí ve svém závodě ve Vídni na základě dvojice objednávek z let 2024 a 2025. První z nich zahrnovala původně jen 15 vozidel, dopravce ale následně využil část opce a přikoupil dalších 16 tramvají.
Tramvajový provoz v Grazu se musel vypořádat v posledních letech s vysokým nárůstem počtu pasažérů, na který město nedokázalo včas zareagovat objednávkou nových vozidel. Modernizace se tak dočkaly i starší vozidla koncepce Düwag řad 500 a 600 ze 70. a 80. let, které byly původně určeny na vyřazení.
Teprve v letech 2019 a 2020 se ve městě uskutečnilo testování dvojice zapůjčených vozů moderní konstrukce. V říjnu 2019 šlo nejprve o tramvaj (tehdy ještě Bombardier) Flexity pro Vídeň budoucího ev. č. 306. Výrobce ji pro testy v Grazu nechal v rámci marketingové prezentace opatřit polepem v zeleno-bílém zbarvení, které korespondovalo s městským lakováním. Šlo přitom o jeden z nově vyrobených vozů, který před převezením do Grazu ještě nebyl předán budoucímu provozovateli (Wiener Linien).
V srpnu 2020 se ve městě na řece Mur objevila z Mnichova zapůjčená tramvaj (ev. č. 2501) typu Siemens Avenio ve čtyřčlánkovém provedení, jež si ponechala své typické modro-černé schéma. Oba typy byly v Grazu testovány pouze v režimu bez pasažérů, přičemž hlavní pozornost se soustředila na průjezdnost sítě, hluk a vibrace vozidel. V roce 2021 poté vyzval Graz výrobce k jednacímu řízení, jehož se podle očekávání zúčastnily pouze firmy Siemens a Alstom. Do cílové rovinky ovšem dokráčel jen druhý jmenovaný, neboť Siemens měl svou nabídku v průběhu tendru nakonec stáhnout. Na začátku roku 2023 tak bylo zřejmé, že jediným účastníkem zůstal pouze Alstom. K finálnímu vyhodnocení soutěže došlo až v létě 2023 a podpis smlouvy se uskutečnil ještě později – až 31. 1. 2024. Tehdy si Graz objednal 15 vozů s tím, že dodání prvního z nich bylo naplánováno na podzim letošního roku.
Smlouva na dodání dalších 16 tramvají byla signována dne 20. 3. 2025, přičemž dodávky těchto kusů by měly víceméně plynule navázat na oněch prvních 15 vozů, a s jejich zařazováním se tudíž počítá od roku 2027. Město může nadále využít opci na dalších 24 tramvají.
Tramvaje Flexity Graz jsou maximálně příbuzné s vozidly Flexity Wien, s nimiž tak sdílí veškeré základní rozměry, včetně nástupní hrany ve výšce pouhých 210 mm nad temenem kolejnice. V provedení pro Graz však navíc disponují antikolizním systémem. Každý z vozů by měl pojmout 60 sedících (o dva méně než ve vídeňské verzi) a 140 stojících pasažérů. S délkou 33,8 m půjde o nejdelší tramvaje, jaké kdy v Grazu sloužily.
Prezentace prvního vozu se uskutečnila již na začátku května 2025 ve výrobním závodě. Dne 22. 7. 2025 byl první vůz budoucího ev. č. 542 přepraven do dílen Wiener Linien, kde se podrobil vybraným zkouškám, nicméně mimo areál se nedostal. Dne 3. 10. 2025 byla tramvaj naložena na silniční trajler a převezena do Grazu, kde došlo k vykládce dne 6. 10. 2025.