Menu

Do Berlína dorazil první elektrobus Ebusco 2.2

První z 90 dodaných elektrobusů Ebusco 2.2 pro berlínský DP. (foto: BVG)
První z 90 dodaných elektrobusů Ebusco 2.2 pro berlínský DP. (foto: BVG)
Stáhnout PDF
Autobusy
29. 08. 2022 20:50
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Překvapivý vítěz výběrového řízení na dodání 90 elektrobusů pro berlínský dopravní podnik BVG, nizozemská společnost Ebusco, předala do města první vůz, jenž obdržel ev. č. 1930. Do konce září má být v německé metropoli již 30 vozů s typovým označením Ebusco 2.2 a celá devadesátičlenná flotila má dorazit ještě do konce letošního roku. Počet elektrobusů ve flotile BVG by tak měl stoupnout na 228 vozů, což bude představovat 13 % celkové flotily.

12m dlouhé elektrobusy nabízející obsaditelnost okolo 70 osob (z toho 35 sedících) jsou vybaveny bateriemi o celkové kapacitě 525 kWh, z nichž 419 kWh je tzv. užitných. Bez nutnosti mezinabíjení by měly elektrobusy zvládnout až 290 km, což je výrazně více, než dosavadní vozidla z produkce Mercedesu a Solarisu, jež ve městě jezdí (na druhé straně je nutné brát v potaz sníženou kapacitu v porovnání s klasickým autobusem i oběma zmíněnými elektrobusy). První vůz Ebusco 2.2 zvládl urazit vzdálenost 636,8 km z výrobního závodu v Nizozemsku až do Berlína na jedno nabití, přičemž po dojezdu do cíle mu zbývalo stále ještě 100 km dojezdu. Elektrobus jel ale pochopitelně prázdný, navíc po dálnici, bez užití klimatizace (či topení) a bez zastavování na zastávkách.

Pro nabití baterií má postačovat doba cca 2,5 až 4 hodin, v případě užití max. nabíjecího proudu dokonce pouze hodina a čtvrt (lze ale předpokládat, že pro takový režim nabíjení budou ze strany výrobce nastavena omezení).

Premiéra elektrobusu ev. č. 1930 se odehrála v pátek dne 26. 8. 2022 v autobusových garážích na Indira-Gandhi-Straße. Vedle zástupců DP a města nechyběli ani političtí reprezentanti z nejvyšších pater politiky, včetně spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga. Ostatně bez obří podpory spolkové pokladnice by se nákup drahých vozidel sotva uskutečnil. Vždyť náklad na pořízení 90 vozů s potřebnou nabíjecí infrastrukturou činí zhruba 65 mil. € (zhruba 1,6 mld. Kč; 17,7 mil. Kč/vůz). Dopravní podnik platí ze svých prostředků jen sumu, kterou by musel tak jako tak vynaložit za pořízení naftových autobusů.  

Nové elektrobusy Ebusco 2.2 mají nahradit v garážích Indira-Ghandi-Straße starší elektrobusy, které budou převedeny do jiných provozoven (Britz a Cicerostraße) a obsluhovat jižní a západní sektory Berlína. Čínsko-nizozemské vozy by se tak měly od poloviny září objevit na linkách č. 142, 147 a 300, kde by měly zvládnout celodenní oběh. Pro čtenáře, které by mohlo zarazit, proč Ebusco 2.2 prezentujeme jako čínsko-nizozemský elektrobus, připomínáme, že ačkoli Ebusco v loňském roce otevřelo nový výrobní závod v Nizozemsku (placený z velké části ze státních subvencí), výroba autobusů Ebusco 2.2 probíhá takřka kompletně v Číně u společnosti Xiamen Golden Dragon Bus Co. Ltd., která nabízí vozidla s mírně pozměněným designem i pod vlastní značkou. Výrobní prostory v Nizozemsku by měly být podle dřívějších vyjádření společnosti určeny pouze pro výrobu nové generace vozů Ebusco 3.0, které jsou rovněž vybraným zákazníkům už dodávány.  

Vozidla pro Berlín mají mít oproti dříve dodávaným vozům téhož typu některá vylepšení, například nápravu ZF AVE 130 s motory v nábojích kol, tepelné čerpadlo od Thermokingu, a díky tomu i nižší spotřebu – oficiálně je vykazována 0,9 kWh/km, což je ale hodnota, na kterou se podle redakci známých údajů dostanou i další výrobci (v simulovaných měřeních).

Počátkem roku 2023 by měl Berlín zveřejnit další výběrové řízení na elektrobusy, tentokrát kloubové, a to v počtu rovných 350 vozidel. Přes oficiální proklamace o přípravě trolejbusového projektu ve Spandau (s tříčlánkovými trolejbusy) se zatím v tomto směru nic hmatatelného neodehrává.

Podobné články