Menu

Devítimetrová Škoda-Temsa skončila v Chrudimi

Nový přírůstek na MHD v Chrudimi – autobus Temsa MD9 LE, maskovaný obchodně na našem trhu jako Škoda D’City 9 LE. (foto: Arriva autobusy)
Nový přírůstek na MHD v Chrudimi – autobus Temsa MD9 LE, maskovaný obchodně na našem trhu jako Škoda D’City 9 LE. (foto: Arriva autobusy)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 02. 2023 13:31
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V červenci 2021 s velkou pompou představený nový produkt v nabídce skupiny Škoda, model Škoda D’City 9 LE, si našel svého prvního zákazníka. Původně předváděcí vůz, pro nějž se více než rok nedařilo nalézt kupce, skončil svou pouť u společnosti Arriva autobusy, která si autobus pořídila pro městskou dopravu v Chrudimi. K slavnostnímu předání vozidla do provozu došlo dne 7. 2. 2023.

Připomeňme, že na rozdíl od elektrobusů Škoda 36 BB provozovaných v Praze či trolejbusů Škoda 36 Tr bylo pojmenování zahrnující název nejslavnějšího plzeňského strojírenského podniku částečně nízkopodlažnímu autobusu o délce 9,5 m jen propůjčeno pro obchodní a marketingové účely a autobus nese v technickém průkazu své skutečné typové jméno Temsa MD9 LE. Samotná Škodovka žádnou technologii v tomto případě nedodala.  

Původní provedení s polepem Škodovky na snímku z července 2021, kdy byl autobus prezentován v Praze na Žižkově. (foto: Libor Hinčica)

Temsa MD9 LE byla představena tureckým výrobcem (tehdy ještě bez majetkové spoluúčasti skupiny PPF) už v roce 2012 a nabízena je standardně v linkovém (řada CITY) a příměstském (řada INTERCITY) provedení. Délka vozu činí 9 536 mm, výška 3 123 mm a šířka 2 400 mm. Pohon zajišťuje motor amerického Cumminsu o výkonu 186 kW. Zákazníci si mohou autobus koupit ve dvoudveřovém či třídveřovém provedení (předváděcí vůz byl vyhotoven ve výchozí dvoudveřové variantě). Produktovou řadu doplňuje ještě model COACH pro kratší zájezdy, jenž byl na trh uveden již dříve a v kontrastu k městské a linkové variantě není řešen jako částečně nízkopodlažní (a má i odlišné vnější rozměry). V roce 2015 byla městská verze prezentována poprvé i v elektrické modifikaci (MD 9 electriCITY), omezená sériová výroba elektrobusů ovšem začala až v roce 2020.

Po vstupu skupiny PPF do společnosti Temsa, v níž vlastní český investor ne právě šťastných 50 %, bylo rozhodnuto, že dosavadní produkce autobusů Temsa bude na vybraných trzích prezentována pod značkou Škodovky, České republiky pochopitelně nevyjímaje. Tak se na český trh dostaly autobusy Škoda D’Coach či právě zmíněný model Škoda D’City. Očekávaná ofenziva vozů s okřídlenými šípy na trhu dieselových autobusů ale dopadla zhruba stejně jako operace „Tajfun“ před Moskvou v prosinci 1941 – po prvotním ataku přišel ústup z pozic. Zájem trhu byl natolik vlažný, že nabídka zájezdových autobusů D’Coach z portfolia v tichosti zcela vypadla, dieselové městské provedení dnes Škodovka na svém webu prezentuje jediné, a to právě v podobě 9,5m vozu D’City 9 LE, resp. přesněji Temsa MD9 LE.

Autobus obdržel polepy dopravce a města Chrudim. Vrátil se do svého originálního bílého laku. (foto: Arriva autobusy)

Předváděcí autobus byl dodán z výroby v bílém laku, který byl opatřen modrým polepem, jenž zaujal na první pohled zejména velkým množstvím log a nápisů Škoda. Jméno výrobce se dostalo dokonce i do registrační značky – 01D SKODA. Autobus byl po prezentaci novinářům předán v červenci 2021 na testování dopravci ZDAR, následně si jej vypůjčil DOPAZ a v říjnu 2021 byl vůz nasazen do provozu v Brně u místního DP (pod ev. č. 2726). Tím ovšem testování u provozovatelů skončilo.

Škoda Electric, která vůz výrobního čísla 187 z Turecka zakoupila, se následně snažila dlouho sehnat pro autobus zákazníka, to se povedlo až letos, když si autobus za blíže nezveřejněných podmínek zakoupila společnost Arriva autobusy pro MHD v Chrudimi. Vozu Škoda D’City 9 LE byl při té příležitosti odstraněn modrý polep a na bílé lakování byly doplněny polepy města a dopravce. V době předání měl vůz najeto pouhých 22 755 km.   

Podobné články