Menu

Darmstadt zařadil 24 elektrobusů eCitaro

Jeden ze 13 nových autobusů Mercedes-Benz eCitaroG pro Darmstadt. (foto: Daimler Buses)
Jeden ze 13 nových autobusů Mercedes-Benz eCitaroG pro Darmstadt. (foto: Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
11. 09. 2021 19:39
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V německém Damrstadtu se konala dne 27. 8. 2021 slavnostní prezentace nově dodaných elektrobusů Mercedes-Benz eCitaro. Dopravce HEAG mobilo si v rámci své strategie postupného přechodu k bezemisní dopravě pořídil 11 sólo vozů (ev. č. 333 až 343) a 13 článkových (eCitaro G; ev. č. 415 až 427), které se v provozu s cestujícími objevily již od 23. 8. 2021 (tedy ještě krátce před slavnostní prezentací).

Pro Darmstadt nejde o první elektrobusy ve vozovém parku. Už loni totiž došlo k zařazení šesti dvanáctimetrových vozů (rovněž z produkce Mercedesu), takže celkem má městský provozovatel ve své flotile již 30 elektrobusů, což při celkovém počtu 88 autobusů představuje zhruba 33 %. Počátky přechodu na elektromobilitu přitom nebyly v Darmstadtu právě slavné. První dva článkové vozy si dopravce převzal již na jaře 2019 od turecko-německého výrobce Sileo (Bozankaya). Po půlročním provoze, v němž nebyly splněny požadavky na výkon a spolehlivost, jež byly ukotveny ve smlouvě, bylo rozhodnuto o navrácení obou vozů zpět výrobci, takže počet elektrobusů opět klesl na nulu. Teprve nákup elektrických Citar od Mercedesu se ukázal jako správná cesta.

Nově dodané vozy neslouží jen na linkách v rámci vnitřního města, ale také pro obsluhu menších sídel v okolí. Vozidla jsou určena pro pomalé „noční“ nabíjení (Overnight Charging). V garážích dopravce proto vznikl prostor pro odstavování elektrobusů, jenž je vybaven celkem 56 nabíjecími body. Jejich počet zohledňuje další plánované investice do elektromobility (již v příštím toce se předpokládá pořízení dalších 22 elektrobusů). Sólo i článkové vozy mají shodně kapacitu elektrické energie v bateriích 384 kWh. Sólo vozu by to mělo postačovat pro dojezd 220 km, článkovému jen na 170 km, a to bez ohledu na okolní podmínky.

Nákup 24 nových elektrobusů nebyl zadarmo. Z kasičky na obnovu vozového parku se muselo vysypat 16 miliónů euro (zhruba 416 mil. Kč). Jeden sólo vůz vyšel na 580 000 € (cca 15 mil. Kč), článkový na 720 000 € (cca 18,7 mil. Kč). Podobně jako při nákupu elektrobusů u nás, ani Darmstadt vydaná investice tolik nebolí, protože peníze na podporu zelené dopravy dosypal do projektu stát. Město předpokládá, že do roku 2025 vymění všechny své dieselové autobusy za elektrobusy, a to přesto, že současná flotila autobusů není nijak stará – nejstarší dieselové vozy, které již příští rok mají být nahrazovány – mají letos pouze 7 let.   

Podobné články