Menu

Další elektrobusy. MAN oznámil příchod 10metrového vozu i LE provedení

Celá lví smečka složená z vozů o délkách 10,5, 12,2 a 18,1 metru a elektrobusový podvozek. (zdroj: MAN Truck & Bus)
Celá lví smečka složená z vozů o délkách 10,5, 12,2 a 18,1 metru a elektrobusový podvozek. (zdroj: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
22. 09. 2022 06:55
Matěj Stach
3 minuty čtení

Na on-line události MAN Bus Press Conference 2022, jež proběhla ve čtvrtek 15. 9. 2022, představil německý výrobce především novinky týkající se elektrobusů. Tou bezesporu největší je doplnění současného portfolia Lion’s City E o 10,5metrový midibus, který se společně s low-entry verzí standardní délky okolo 12 metrů začne vyrábět od příštího roku. Celkově zatím MAN Truck & Bus obdržel na jeho elektrobusy přes 1 000 objednávek, přičemž verze Lion’s City 12E získala na aktuálně probíhajícím veletrhu IAA Transportation v Hannoveru titul Bus of the Year 2023.

Plně elektrická řada autobusů Lion’s City E je kompletní. Těmito slovy uvádí MAN Truck & Bus na trh třetího člena rodiny svých městských plně nízkopodlažních elektrobusů, která se doposud sestávala ze standardního vozu o délce 12,2 metru a 18,1 metrového článkového provedení. MAN Lion’s City 10E má být postavený na podvozku standardní 12metrové verze, přičemž požadovaného zkrácení bylo dosaženo vypuštěním okenního modulu situovaného za přední nápravou, což se také pojí s úsporou hmotnosti ve výši 350 kilogramů. Neměnné tak zůstaly jak šířka a výška vozu, tak délky předního i zadního převisu. Naopak rozvor elektrobusu se snížil z původních přibližně 6 metrů na 4,40 m, což má za následek zmenšení poloměru otáčení na 17,2 metru. Výrobce podotýká, že převzetím podvozku ze standardního elektrického Lion’s City ušetřil své zákazníky od speciálních řešení, neboť je elektrobus ve spodních partiích vystavěn na shodných komponentech, což u elektrických midibusů není standard.

Po stránce použitých baterií se žádné překvapení nekoná. MAN do svých vozů osazuje lithium-iontové baterie (NMC) od mateřského koncernu, přičemž 10metrový vůz bude k dispozici ve verzi se 4 nebo 5 bateriovými moduly (každý o kapacitě 80 kWh), což nabídne finální kapacitu 320, resp. 400 kWh a dojezd 235 km, resp. až 300 kilometrů. Stejně jako u větších sourozenců je nabíjení řešeno přes CCS konektor, přičemž vozidlo pohání centrální elektromotor. Dodejme, že vůz nabídne útočiště pro 80 cestujících, přičemž maximálně bude možné jej pořídit s 33 sedadly (dvoudveřová verze). V našich zeměpisných šířkách standardní městské provedení s trojicí dveří bude vyráběno maximálně s 29 sedačkami. Sériová produkce nejkratšího elektrobusu se lvem na čele má v polských Starachowicích odstartovat na začátku roku 2023.

Celkem 39 elektrobusů, z toho 28 ve článkovém provedení, má ve své flotile VAG Nürnberg. Poslední velkou získanou zákazkou na elektrobusy je pro MAN dodávka 57 vozů společnosti Keolis do švédského Lundu, ze kterých bude článkových 12. (foto: Matěj Stach)

Než přejdeme k oznámeným, byť kusým novinkám týkajícím se částečně nízkopodlažního elektrobusu, udělejme si ještě krátkou zastávku u všeobecných aktualit ze světa elektrobusů MAN. Během konference potvrdil produktový a obchodní ředitel divize autobusů ve společnosti MAN Truck & Bus, pan Rudi Kuchta, již oznámené plány výrobce představit v příštím roce podvozek elektrobusu, který bude nabídnut ostatním výrobcům pro osazení vlastní karoserií (detaily nabízí text z letošního června). Německý producent zároveň do svých vozů začne od podzimu 2022 montovat zadní nápravu s nižší hmotností, což má zajistit úsporu energie. Vylepšeno bylo odvětrávání nápravy i průtok oleje, což má v součtu prodloužit také interval mezi nutnými servisními zásahy. Změnami prošel rovněž topný okruh, který nově umožní rychlejší vytápění pracoviště jízdního personálu. Při té příležitosti MAN nezapomněl připomenout, že od poloviny letošního roku nabízí opčně CO2 klimatizaci založenou na oxidu uhličitém, jež má být efektivnější a umožnit zvýšení dojezdu až o 25 kilometrů.

MAN Truck & Bus nově zákazníkům nabídne také možnost snížit množství osazených bateriových modulů ve vozidle. Standardem u Lion’s City 12E dosud bylo užití šesti paketů, zatímco u článkové verze osmi. Nyní bude možné až dva moduly odebrat, což při znalosti, že každý vzhledem k jeho hmotnosti „ubírá“ místo 8 cestujícím, vede k nárůstu obsaditelnosti vozu až o 16 pasažérů a tím také snížení pohotovostní hmotnosti vozidla. Inovacemi německý výrobce nebude šetřit ani v oblasti nabíjení. Od začátku roku 2024 má být k dispozici možnost elektrobusy nabíjet přes lyžiny na střeše, a to skrz obrácený pantograf spouštějící se na vozidlo (prozatím nabíjecím výkonem do 150 kW). Řešení s pantografem umístěným na střeše vozidla má podle vyjádření MAN Truck & Bus přijít vzápětí.

V závěsu za MAN Lion’s City 10E má v příštím roce na trh dorazit také low-entry provedení stávajícího elektrobusu 12E. Na jaké platformě bude vozidlo postaveno ale výrobce prozatím neprozradil, celý tah lze každopádně vnímat jako útok směřovaný primárně na severské státy. Hovoří se zároveň o bateriovém meziměstském vozu, jenž ovšem prozatím není ani na obzoru (přijít by měl v roce 2025).

Podobné články