Menu

Conecta místo Urbin. Mercedes vyhrál v Poznani

Vizualizace autobusu Mercedes-Benz Conecto G v barvách MPK Poznań. (zdroj: MPK Poznań).
Vizualizace autobusu Mercedes-Benz Conecto G v barvách MPK Poznań. (zdroj: MPK Poznań).
Stáhnout PDF
Autobusy
01. 12. 2022 18:32
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Prodejce autobusů značek Mercedes-Benz a Setra v Polsku, EvoBus Polska, uspěl překvapivě ve výběrovém řízení na dodávku až 20 kloubových vozů pro dopravce MPK Poznań. Poznaň je totiž tradiční baštou Solarisu, který má v blízkosti města situovaný svůj hlavní výrobní závod a další areály.

Ve flotile poznaňského DP bychom dnes napočítali více než 330 autobusů určených pro městskou dopravu. Pomineme-li sedm midibusů a 20 starších autobusů MAN Lion’s City ve dvanáctimetrovém provedení, je zbylých více než 300 vozidel reprezentantem značky se zeleným jezevčíkem. Tuto dominance nyní částečně naruší kloubové autobusy s logem Mercedesu.

MPK Poznań vypsal výběrové řízení na nákup až dvacítky nových kloubových vozů letos již dvakrát. Poprvé tak učinil v březnu letošního roku s tím, že poptával fixně 18 vozů s opcí na další dva kusy, avšak mělo se jednat o autobusy s hybridním, potažmo mild-hybridním pohonem. O dodávku autobusů projevili zájem výrobci Solaris Bus & Coach a MAN Truck & Bus, oba uchazeči ale výrazně přestřelili odhadovanou hodnotu zakázky – v případě Solarisu o zhruba 47 mil. Kč za celou dodávku (tj. o 2,35 mil. Kč/vůz), v případě MANu šlo dokonce o cca 73 mil. Kč (3,65 mil. Kč/vůz). Dopravce přitom hodlal vynaložit za nákup jednoho vozidla v přepočtu přibližně 8,37 mil. Kč (všechny uvedené ceny v tomto článku jsou včetně DPH, která činí v Polsku 23 %). MPK Poznań proto výběrové řízení zrušil a v červnu vypsal nové, tentokrát již na konvenční dieselové vozy s tím, že základní kontrakt zahrnoval místo 18 jen 15 autobusů a využít bylo možné opci na dalších 5 vozů.

Rozpočet byl tentokrát stanoven na 29,520 mil. zlotých (cca 154 mil. Kč/7,7 mil. Kč za vůz) a zájemci se potkali v tendru tři – opět šlo o MAN a Solaris, třetím do party byl pak EvoBus Polska, jenž nabídl model Conecto G vyráběný v Turecku. Ani jeden z trojice uchazečů se do stanoveného rozpočtu znovu nevešel. Jedno Conecto G bylo naceněno na přibližně 9,56 mil. Kč, přesto to postačovalo na vítězství, protože Solaris požadoval za jeden kloubový dieselový vůz cca 10,29 mil. Kč a MAN dokonce 11,69 mil. Kč.

Jelikož však MPK Poznań potřebuje svůj park autobusů obnovit, rozhodl se dopravce přisypat do původně stanoveného rozpočtu chybějící peníze a smlouvu s vítězem tendru – společností EvoBus Polska – podepsat. Současně využil ihned i opci, takže do Poznaně zamíří celá dvacítka vozů, která by měla být dodána v červenci 2023. Ve flotile nahradí nejstarší autobusy Urbino 18, kterým je více než 15 let.    

Podobné články