Menu

Čínský výrobce BYD zavírá svůj francouzský závod

Francouzský závod BYD měl vyrobit také tuto trojici midielektrobusů pro Dunkerque odvozenou z výchozího 12m modelu K9. (foto: BYD)
Francouzský závod BYD měl vyrobit také tuto trojici midielektrobusů pro Dunkerque odvozenou z výchozího 12m modelu K9. (foto: BYD)
Stáhnout PDF
Autobusy
04. 11. 2021 09:35
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Čínský výrobce BYD (zkratka pro Build Your Dreams) si již několik let udržuje pozici lídra v dodávkách elektrobusů do Evropské unie. Zatímco první dodávky do Evropy směřovaly kompletně z Číny, od roku 2017 byla část montáže pro EU přesměrována do nově otevřených závodů v Maďarsku a Francii (od r. 2018), což mělo přispět ke zvýšení atraktivity výrobků na evropském trhu a zamezit případným omezením na nákup vozidel přímo z Číny.

Zatímco na Britských ostrovech jde BYD cestou partnerství s tradičním lokálním producentem ADL, Evropa měla být rozdělena mezi francouzský závod zaměřený prakticky výhradně na zemi galského kohouta a maďarskou montovnu, která měla zásobovat zbytek Evropy. V případě Maďarska se záměr čínskému producentovi povedl a firma letos oznámila investice do dalšího rozšíření své továrny. Francie však přijala čínské elektrobusy více než vlažně. První dva ve Francii zkompletované elektrobusy BYD byly předány do regionu Agglo du Beauvaisis dopravci Transdev v prosinci 2018 (samotná výroba byla slavnostně zahájena dne 27. 8. 2018), avšak předpokládaná expanze na francouzský trh se v následujícím období nekonala. 

Pro Orléans zkompletoval francouzský závod BYD článkový elektrobus. (foto: BYD)

Závod ve městě Allonne, který vyrostl na místě bývalé továrny Michelinu a jehož vybudování mělo vyjít na zhruba 10 miliónů €, mělo podle francouzských médií opustit během tří let jen okolo 30 elektrobusů. To je na produkční místo s velikostí 80 000 m2 poněkud málo, ostatně při otevření montážní haly se uvádělo, že očekávaná produkce je okolo 200 elektrobusů ročně (vedle městských vozů se počítalo i s výrobou zájezdových elektrobusů a doubledeckerů). Na konci října 2021 bylo oznámeno, že BYD svůj závod ve Francii do konce roku uzavře, což vedlo již k propuštění pracovníků. Skokového nárůstu nezaměstnanosti se však Francie obávat nemusí – s ohledem na prakticky nulový úspěch čínských vozů ve Francii si musí nové pracovní zařazení hledat jen 10 lidí.   

Podobné články