Menu

Čínský BYD posiluje v maďarských městech

Györ uvedl do provozu v červnu 2023 třináct vozů BYD eBUS K9UD. Na snímku vidíme pauzovat jeden z elektrobusů na smyčce přiléhající k ulici Mécs László utca.   (foto: Libor Hinčica)
Györ uvedl do provozu v červnu 2023 třináct vozů BYD eBUS K9UD. Na snímku vidíme pauzovat jeden z elektrobusů na smyčce přiléhající k ulici Mécs László utca. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
10. 07. 2023 18:35
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Loni v dubnu podepsaný kontrakt na dodání 48 elektrobusů státnímu dopravci Volánbusz v Maďarsku se dočkal svého naplnění. Během května a června byly předány do šesti měst v Panonii autobusy typu BYD eBUS K9UD o délce 12,2 m, jež se přímo v Maďarsku i vyrábějí.

BYD (což je zkratka pro anglické Build Your Dreams) otevřel v letech 2017 a 2018 v Evropě dvojici výrobních závodů. První z nich vznikl v maďarském městě Komárom, ten druhý ve francouzském Allonne na místě bývalé továrny Michelinu. V zemi vína, stávek a pouličních nepokojů se ale nepodařilo motor produkce rozeběhnout na potřebné otáčky, a tak padlo v závěru roku 2021 rozhodnutí jej uzavřít. Naopak maďarský projekt se stal o poznání úspěšnějším, takže již v roce 2020 bylo schváleno zpětinásobení stávajících výrobních kapacit z 200 až na 1 000 vozů.

Ve městě Tatabánya jsou od roku 2020 provozovány jediné dva maďarské vozy typu BYD eBUS K7U o délce 8,75 m. Na snímku jsou vozy zachyceny v továrně v Komárom. (foto: BYD)

V roce 2022 bylo na břehu Dunaje vyrobeno pro evropské zákazníky 322 kompletních elektrobusů a 465 podvozků s pohonným systémem a bateriemi, které odebral britský nástavbář ADL. V součtu vlastních (pod značkou BYD) a kooperačně vyrobených (ADL-BYD) vozů držel čínský producent v loňském roce bezmála pětinu trhu s elektrobusy v Evropském hospodářském prostoru a Velké Británii. 

V Maďarsku, které si čínský „stavitel snů“ zvolil coby ústředí pro svůj evropský závod, se zprvu prodejům příliš nedařilo. Od zprovoznění montovny v roce 2017 až do konce roku 2022 bylo v součtu prodáno do země svatoštěpánské koruny jen 24 vozů, přičemž větší zakázky přišly jen z měst Pécs (10 ks v roce 2020) a Miskolc (rovněž 10 vozů v roce 2022). O zbylou čtveřici se podělila města Salgótarján (zde šlo o vůbec první prodaný vůz BYD v Maďarsku v roce 2018), Tatabánya (2 ks v roce 2020, přičemž zde se jedná o midibusy o délce 8,75 m typu BYD eBUS K7U) a Komárom (1 vůz, jenž obsluhuje linku vedenou na slovenské území).

11 vozů BYD eBUS K9UD v oranžovém zbarvení získalo také město Zalaegerszeg. (foto: Volánbusz)

Chuť si výrobce spravil v dubnu 2022, kdy byla podepsána smlouva s Volánbuszem, jenž skrze maďarské železnice MÁV ovládá stát. Ta v rámci programu „Zelený autobus“ (Zöld Busz) spolufinancovaného vládou a Evropskou unií (vozidla jsou hrazena ze 75 %, náklady na infrastrukturu ze 77 %) zaručila čínské firmě dodávku 48 vozů do pětice měst, která na nákupu musí i finančně participovat. Všechna vozidla měla být předána už v prvním čtvrtletí letošního roku, jejich dodání se ale o zhruba tři až čtyři měsíce protáhlo, přestože elektrobusy již byly delší dobu zkompletovány a stály na expediční ploše. Důvody, jež dodávku elektrobusů blokovaly, nebyly ze strany BYD ani Volánbuszu komentovány.

Jako první se svých elektrobusů dočkalo město Zalaegerszeg (11 ks), kam vozy dorazily na konci května. Dne 20. 6. 2023 bylo předáno 13 vozů do Györu, o den později (21. 6.) si svých šest vozů převzal Eger a dne 22. 6. také Szolnok, který získal deset elektrobusů navzdory dlouhodobému sporu s dopravcem, který po něm vymáhá dluh ve výši (v přepočtu) cca 112,5 mil. Kč (1,8 mld. forintů). Jako poslední obdržel nové elektrobusy Volánbusz v Szegedu, na který připadlo osm vozů, jež byly do provozu uvedeny slavnostně dne 29. 6. 2023.

Cena jednoho elektrobusu činí pouze 8,9 mil. Kč (!) za vůz (142,3 mil. forintů), samostatně si Volánbusz financoval skrze svou dceřinou společnost Mobiliti Volánbusz Kft. výstavbu infrastruktury, která spolkla v Zalaegerszegu 183 mil. HUF (11,4 mil. Kč), v Györu 235 mil. HUF (14,68 mil. Kč), v Egeru 125 mil. HUF (7,81 mil. Kč), v Szolnoku 182 mil. HUF (11,37 mil. Kč) a v Szegedu 137 mil. HUF (8,56 mil. Kč).

Pohled do interiéru jednoho z nově dodaných autobusů BYD eBUS K9UE v maďarském Györu.(foto: Libor Hinčica)

Na elektrobusy poskytuje BYD záruku v délce 24 měsíců, na baterie je záruka prodloužena na 60 měsíců. Použity jsou – pro BYD typicky – bateriové články LFP (lithium-železo-fosfát) o celkové kapacitě 343 kWh (využitelná energie činí 275 kWh). Pohon zajišťují motory integrované do nábojů kol o max. výkonu 2x 150 kW. Každý z elektrobusů pojme 33 sedících (+2 na sklopných sedadlech) a 45 stojících cestujících.

Na počátku července 2023 je v Maďarsku provozováno 72 elektrobusů BYD, což stačí na symbolické prvenství co do počtu dodaných vozidel, byť druhý významný dodavatel autobusů do Uher – Mercedes-Benz – stojí se svými 62 eCitary jen v těsném závěsu. Mimoto jsou provozovány v Maďarsku i elektrobusy značek Ikarus, Solaris a MAN.

Závěrem doplňme, že BYD hodlá dále své pozice v Maďarsku významně posilovat. Na jaře letošního roku bylo oznámeno, že zde vybuduje i závod na výrobu elektromobilů. Jen před pár dny – na konci června 2023 – byla potvrzena investice ve výši zhruba 625 mil. Kč na vytvoření nové továrny na výrobu baterií, která vznikne ve městě Fót přiléhajícímu ze severu k Budapešti.  

Podobné články