Čínská společnost Yutong po úspěšném tažení Evropou v oblasti dodávek elektrobusů zahájila expanzi také do segmentu trolejbusů, resp. parciálních trolejbusů. Ačkoli již dříve podala (společně s Ikarusem) nejlepší nabídku v obří zakázce na dodání až 160 trolejbusů do Budapešti, dosud zde nedošlo k formálnímu oznámení vítěze (byť se nepředpokládá, že by se na pořadí účastníků cokoli měnilo). První podepsaný kontrakt tak stihl v mezičase přijít z rumunské Bukurešti, kde byla v únoru letošního roku vypsána soutěž na dodání celkem 22 trolejbusů.
Yutong se neúčastnil soutěže napřímo, namísto toho využil lokální společnosti Anadolu Automobil Rom, která je etablovaným a dlouhodobě na rumunském trhu působícím dodavatelem vozidel nejrůznějších značek, mimo jiné i českého SORu. Právě skutečnost, že se jmenovaná firma tendru účastnila, vedla k fámám, že by se v hlavním městě Rumunska mohly objevit trolejbusy SOR TNS 12. Tendru se však neúčastnil (byť zprostředkovaně) ani SOR, ani Škoda Electric, chyběla pak i účast Solarisu, který přitom loni dodal do města 100 svých 12m Trollin s elektrickou výzbrojí od Medcomu. Yutong se tak prostřednictvím Anadolu Automobil Rom stal jediným účastníkem soutěže, když nabídl jeden trolejbus za částku vycházející v přepočtu na 15,68 mil. Kč/vůz (3,2 mil. lei). O vítězi měla původně rozhodovat aukce, ovšem Yutong nebyl v souboji sám se sebou ničím nucen ke snižování ceny (i tak ostatně byla nabídnutá částka nižší, než za jakou se prodávají momentálně trolejbusy v předstíraných výběrových řízeních v ČR), a tak se Bukurešť rozhodla jeho nabídku akceptovat. Nákup vozidel bude z větší části financován z prostředků Evropské unie.
Všechna vozidla řazená do rodiny vozů Yutong U12 má producent z čínského města Čeng-čou dodat do 10 měsíců od podpisu smlouvy. Dojezd na baterie má činit až 20 km, obsaditelnost 93 osob, z toho 32 sedících. S ohledem na to, že účastníkem tendru a dodavatelem je formálně rumunská společnost Anadolu Automobil Rom, nelze tohoto účastníka do budoucna (po dodání vozidel) vystrnadit ze zadávacích řízení v rámci EU, přičemž Yutongu nedělá žádný problém ani splnit legislativní pravidla týkající se podílu dodávek ze třetích zemí, s nimiž se někteří zadavatelé snaží operovat. Cest, jak případně zablokovat příchod čínských trolejbusů i na český trh, tak již zůstává minimum, přičemž v rámci tohoto článku je záměrně nebudeme uvádět.