Menu

Cherson očekává brzký příchod 42 nových trolejbusů

Nový trolejbus pro Cherson. (foto: Херсонська міська рада)
Nový trolejbus pro Cherson. (foto: Херсонська міська рада)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
21. 12. 2021 20:57
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Loni na konci léta vypsaný tendr na až 50 nových trolejbusů financovaných z úvěru EBRD ve výši 10 mil. EUR měl zajímavé dějství. Do tendru se měly do října 2020 dle dostupných údajů přihlásit společnosti Bogdan, Yutong, Torgovyj dom Litan a BKM-Ukraina. Nicméně vyhlášení výsledků tendru se neodehrálo ani vloni, a ani v prvních měsících nového roku. Zato se odehrálo něco jiného: od 27. listopadu 2020 úřadující primátor Chersonu, Igor‘ Kolychajev, v květnu 2021 oznámil, že jsou podmínky EBRD pro město nevýhodné, a proto ještě trolejbusy nebyly vysoutěženy. 

Montáž prvního vozu. (foto: Херсонська міська рада)

„Často se ptáte na nové trolejbusy, ale já nikam nespěchám, abych vás potěšil. Podmínky této smlouvy (myšlena smlouva s EBRD) se mi nelíbí a kvůli pár desítkám nových trolejbusů nebudu hnát město do otroctví. … Hlas čísel je v této věci hlasitější než hluk rozhořčení,“ citovala jej před létem tohoto roku ukrajinská média. Primátor uvedl, že předchozí zastupitelstvo města občany záměrně neinformovalo o tom, že jednou z podmínek smlouvy s EBRD má být navýšení jízdného v trolejbusech na 5 hřiven z 2,5 hřiven (cca ze 2,30 Kč na 4,5 Kč) a že dluh si sice bere dopravní podnik Chersonelektrotrans, ale ručitelem úvěru je město samotné. Nadto si postěžoval, že s příchodem nových vozidel bude muset město obnovovat trolejbusovou infrastrukturu. Lokální média však za tato slova povětšinou primátora „zpucovala“, neboť město mělo dostat k 13letému úvěru přidružený grant od EU ve výši 1,5 mil. EUR na obnovu infrastruktury (byť ani není ten, navzdory slovu grant, zcela zadarmo) a bankou požadovaný úrok pod hranicí 6 % se zdál novinářům lepší než průměrná roční inflace, která na Ukrajině v poslední dekádě panovala. Primátor uvedl, že chce s občany o pořízení trolejbusů diskutovat, jenže faktem je, že již dříve přijaté rozhodnutí neměl vlastními silami jak zvrátit, a stejně tak není jasné, s jakými občany a kde chtěl o nových trolejbusech diskutovat. 

Pohled na střešní kontejnery a další zajímavé součástí trolejbusu. (foto: Херсонська міська рада)

Zda tedy hrál primátor před veřejností pouhé divadlo (úvěr už byl zkrátka před jeho příchodem schválen městskou radou a tendr na trolejbusy vypsán rovněž před jeho nástupem do úřadu), nebo něčeho ještě u EBRD dosáhl, těžko říci, jisté ovšem je, že se jízdné v trolejbusech s platností od 25. srpna zvedlo na 5 hřiven a za vítěze tendru byl vyhlášen dealer Belkommunmaše, BKM-Ukraina. Primátorovy jarní úvahy o tom, že by bylo možné pořídit elektrobusy, které „nejsou přivázány k elektrickým sítím“, možno zpětně hodnotit jako úsměvné, neboť i elektrobusy se musí někde nabíjet a i do jejich infrastruktury by muselo město investovat, a ještě bizarněji působil primátorův nápad nakoupit namísto 50 nových trolejbusů 10 nemoderních autobusů z Čerkas na leasing, u kterého by však byl úrok vyšší než ten, co nabízela EBRD.

Po celém tomto podivném a hlavně vlekoucím se představení vyšlo najevo, že si město nakonec objednalo jen 42 vozů, byť se objevila zatím neověřitelná informace, že část z nich má být údajně v parciální verzi (oficiální informace ovšem zatím hovoří jen o tom, že by měly vozy mít jen nouzový pohon na vzdálenost cca 100 m). To ovšem nebylo vše. Podpis kupní smlouvy plánovaný na 19. listopadu 2021 50letý primátor přímo v malém zasedacím sále radnice odmítl mj. s tím, že vítěžný uchazeč nemá dořešeny dodávky náprav z Německa, a tak je zakázka pro Cherson riziková. Představitelé Belkommunmaše a BKM-Ukraina tedy odešli ze sálu, ze kterého předtím primátor demonstrativně vypochodoval ven, s prázdnou. O týden později, 26. 11. 2021, nakonec primátor kontrakt podepsal. Dnes městská rada Charsonu uveřejnila snímky z montáže prvního trolejbusu. Jednat se má o inovovaný typ BKM 321. První vůz dorazí do Chersonu zřejmě ještě letos, další čtyři vozy mají přijít v lednu 2022, zbytek do jara 2022. Po příchodu 42 vozidel bude chersonský park trolejbusů tvořen téměř výhradně novými vozidly (doplňovat je budou už jen zřejmě zánovní Bogdany). 

 

Podobné články