Menu

Český Krumlov otestuje elektrobus Iveco E-way

Elektrobus Iveco E-way během testování u ČSAD Tišnov na jaře 2025. (foto: Jan Švaříček)
Elektrobus Iveco E-way během testování u ČSAD Tišnov na jaře 2025. (foto: Jan Švaříček)
Stáhnout PDF
Autobusy
09. 09. 2025 18:46
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Nejpozději od přelomu 70. a 80. let existovaly v Českém Krumlově linky veřejné dopravy, které byly všeobecně považovány za městské, ačkoli byly formálně vedeny jako spoje linkové dopravy. Tento stav přetrvával až do 1. 7. 2016, kdy byla zavedena dvojice linek (dnes jako č. 1 a 2), jejichž provoz je již hrazen z městských prostředků. Provozovatelem městské autobusové dopravy je společnost ČSAD Autobusy České Budějovice (vystupující pod značkou Busem), která v posledních třech letech (a na rok 2026 tomu nebude jinak) zajišťuje provoz MHD na základě vždy na jeden rok napřímo uzavřené smlouvy (tj. bez výběrového řízení). Soutěž na provozování MHD sice byla opakovaně slibována, několikrát ale došlo k jejímu odložení. Vypsána byla až na počátku července letošního roku s tím, že nabídky se odevzdávaly do 3. 9. 2025. Budoucí provozovatel by měl MHD převzít na období deseti let se startem od 1. 1. 2027.

Pohled do interiéru testovacího E-waye. (foto: Jan Švaříček)

Nový dopravce bude muset plnit zákonnou povinnost na počet nízkoemisních a bezemisních vozidel ve vozovém parku ve vztahu k tzv. základním vozidlům, jimiž má být primárně MHD obsluhována (povinnost se tedy nebude týkat autobusů záložních). Ta jsou požadována pouze dvě, přičemž město stanovilo jejich maximální délku na 12,5 m, nicméně zatímco v případě jednoho z vozů uvedlo min. obsaditelnost 90 osob, u druhého se spokojí jen s 80 osobami a autobus může (ale nemusí) mít i kratší délku (teoreticky od 9 m).

Současná legislativa vyžaduje, aby alespoň 41 % nově pořizovaných vozidel bylo bezemisních, případně je akceptována kombinace nízkoemisních (20,5 %) a bezemisních (20,5 %) vozidel. S ohledem na to, že při vyžadovaném počtu pouhých dvou vozidel lze na obdobné dělení jen obtížně přistoupit, je zřejmé, že minimálně jeden z autobusů bude muset být elektrobusem (vodíkové vozy nejsou s odkazem na absenci infrastruktury připuštěny). Vozidla přitom nemusí být zcela nová a město umožní i provoz vozů, jejichž registrace proběhla max. 2 roky před 1. 1. 2027. Na druhé straně je ale nutné mít na paměti, že průměrné stáří vozového parku nesmí v žádném okamžiku překročit 11 let.

Pohled na palubní desku testovacího vozu. (foto: Jan Švaříček)

Město bude nadále financovat dvojici linek, u nichž počítá s kilometrickým nájezdem 140 223 km ročně. Odhadovaná hodnota zakázky nebyla zveřejněna (letos město na provoz MHD přispívá sumou 6 829 425 Kč; 46,47 Kč na km). V pláncích českokrumlovské MHD se přitom běžně objevuje i linka třetí (330 151) vedená z Českého Krumlova do Větřní, ta je ovšem plně financována Jihočeským krajem a tarif českokrumlovské MHD na ní neplatí.

Na svezení elektrobusem po Krumlově nicméně není nutné čekat až do začátku platnosti nové smlouvy. Od 10. do 16. 9. 2025 totiž bude ve městě v rámci projektu OPTI-UP[1] testován elektrobus Iveco E-way o délce 12 m. Jedná se o vůz registrační značky EL6 70CR, jenž byl do ČR přivezen a registrován v prosinci loňského roku, načež se objevil na zkouškách u dopravců ČSAD Tišnov, DP města Pardubic a ARRIVA Autobusy. Nyní si jej od vysokomýtského Iveca vypůjčila ČSAD Autobusy České Budějovice. Není to přitom poprvé, co se v Českém Krumlově objevil E-way, cestující si jej mohli vyzkoušet již před dvěma lety, a to taktéž na dobu zhruba jednoho týdne na konci října 2023. Předmětný testovací vůz nakonec skončil svou pouť u DP měst Mostu a Litvínova, kde dnes nese ev. č. 102. V rámci aktuálního testovacího provozu jsou cestující vyzýváni, aby vyjádřili svůj názor na testování elektrobusu v rámci krátkého dotazníku, v němž se město například dotazuje, zda cestující „vnímá elektrobus jako přínos k ekologičtější veřejné dopravě“, či zda díky šestidennímu testování elektrobusu využívá MHD častěji. Tento jistě nesmírně přínosný dotazník pro další směřování českokrumlovské MHD je možné vyplnit na webových stránkách města či po načtení QR kódu na zastávkách.   

Ještě jeden záběr z jarního testování autobusu Iveco E-way u ČSAD Tišnov. (foto: Jan Švaříček)

Doplňme, že od 1. 9. 2025 je možné využít v Českém Krumlově v rámci ročního testovacího provozu také služby poptávkové dopravy (rovněž součást projektu OPTI-UP, viz poznámka pod čarou), která získala poněkud infantilní název KrumBusík. Na základě přímého zadání se stala provozovatelem společnost Vega Tour s. r. o., jíž náleží kompenzace ve výši 7 350 Kč bez DPH za každý den provozu (cca 2,1 mil. Kč za rok), přičemž služba je k dispozici pouze v pracovní dny od 7 do 19 hodin. Vega Tour se musela ve smlouvě s městem zavázat, že bude využívat služeb dalšího subjektu – společnosti CITYA mobility. S ní už město o rok dříve (v červnu 2024) podepsalo memorandum o spolupráci (s náklady na straně města ve výši zhruba 140 000 Kč), které předpokládalo zmapování možností nasazení poptávkových autobusů v Českém Krumlově a vytvoření předpokladů pro zahájení pilotního provozu. Právě CITYA mobility je vlastníkem aplikace, která se pro objednání poptávkových autobusů v Českém Krumlově nyní využívá.  


[1] Jedná se o mezinárodní projekt v rámci programu Interreg CENTRAL EUROPE, na který bylo 2,26 mil. €, v němž je začleněno devět partnerů z celkem šesti zemí. Českou republiku zastupuje Institut technologický a podnikatelský Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, přičemž Český Krumlov byl příhodně vybrán jako město pro pilotní testování. Vedle zkoušky elektrobusu, resp. obecně ekologických pohonů, je do projektu zahrnuta i poptávková doprava.

Podobné články