Přestože lze Dopravní podnik města České Budějovice (DPMČB) označit za jednoho z průkopníků v oblasti nákupu tzv. parciálních trolejbusů, neboť první vozy s trakčními bateriemi pořídil již v roce 2016, trvalo takřka deset let, než se podařilo realizovat původní úvahu o náhradě autobusů na lince č. 15 právě za „parciály“. Poprvé vyjedou dne 1. 5. 2025. O den později budou naposledy na pravidelnou linku vypraveny poslední tři provozní vozy Škoda 15 Tr(M) ev. č. 27, 48 a 50.
DPMČB se stal posledním československým provozovatelem trolejbusů Škoda 15 Tr(M), které byly naposledy vypraveny pravidelně dne 16. 4. 2025. Od té doby již stojí ve vozovně, přičemž DPMČB se rozhodl je ještě jednou vypravit na linky dne 2. 5. 2025, k čemuž připravil nápaditou grafiku ve stylu legendárního Teletextu České televize, který v 90. letech, s nimiž je provoz vozů 15 Tr v Českých Budějovicích neodmyslitelně spjat, hltal snad každý vlastník televizoru. Pravé hranaté legendy se objeví na celodenních pořadích linek č. 2, 3 a 9 (jízdní řády převzaté z facebooku DPMČB publikujeme níže), poté už by je mělo čekat vypravení jen na zvláštní pořadí, neboť DPMČB dříve avizoval, že by se „patnáctky“ měly objevovat na speciálních jízdách až do září 2025 (nicméně dosud žádné podrobnosti k režimu jejich nasazení neuveřejnil).
Ať již budeme za poslední vypravení brát to vskutku pravidelné dne 16. 4. či to záměrně naaranžované připadající na 2. květen letošního, jde každopádně o poslední dny, kdy bylo (ve vztahu k 2. 5. bude) možné se v České republice a na Slovensku svézt nenízkopodlažním trolejbusem na pravidelné lince, nebudeme-li počítat různé retro spoje.

Trolejbus Škoda 33 Tr budoucího ev. č. 412 při svém prvním dodání do Českých Budějovic dne 11. 2. 2025. (foto: DPMČB)
Náhradou za dosluhující vozy 15 Tr se stala první část dodávky trolejbusů Škoda 33 Tr, které si dopravce na třetí pokus objednal s cenovkou 19,61 mil. Kč/vůz (bez DPH) v únoru 2024. První vůz byl dokončen v plzeňském závodě Škodovky v prosinci 2024, načež začal zkušební jízdy nejprve v Plzni, a následně také na jihu Čech, kam byl převezen dne 14. 2. 2025. Dne 11. 3. 2025 byl trolejbus, jenž obdržel ev. č. 412, poprvé vypraven na linku s cestujícími (konkrétně na linku č. 9), stále však v testovacím režimu (do té doby byl vyroben jen jeden trolejbus Škoda 33 Tr, který jezdí v Teplicích, avšak ten není vybaven trakčními bateriemi, proto muselo dojít na českobudějovickém voze ke schválení tzv. odchylky typu dle příslušné vyhlášky). Po skončení zkoušek se vůz navrátil ještě jednou do Plzně a zpět připutoval už v dodávce s 13 dalšími vozy, které byly dne 8. 4. 2025 slavnostně představeny novinářům v areálu českobudějovické trolejbusové vozovny. Od následujícího dne již byly první vozy vypravovány do provozu.
Trolejbusy, jež obdržely ev. č. 412 až 425, se dočkaly také pojmenování, kdy se na nich objevila křestní jména vybraných osobní spojených s Českými Budějovicemi, ale také osob, které měly spojitost s českobudějovickým trolejbusovým provozem, kdy nejsmutnější příběh má za sebou první vůz jménem Ondrášek, který je připomínkou zesnulého chlapce, který byl fanouškem trolejbusů.

K rozloučení s trolejbusy 15 Tr na pravidelné lince připravil DPMČB nápaditou grafiku. Nešťastné bylo poněkud jen načasování, kdy dal o akci vědět pouhé tři dny předem… (zdroj: DPMČB)
Dle uzavřené kupní smlouvy má do „Budějc“ dorazit do 30. 11. 2025 dorazit dalších 11 trolejbusů, zbylých 10 kusů by pak mělo být dodáno do 31. 5. 2026. Na nákupu trolejbusů se podílí ze 70 % Evropská unie. Pokračující dodávky umožní odstavovat z provozu také nejstarší vozy Škoda 25 Tr. Jakmile bude dodávka kompletní, mělo by být zhruba 80 % všech trolejbusů v Českých Budějovicích vybaveno trakčními bateriemi. Kromě oněch 35 vozů 33 Tr půjde ještě o čtyři vozy Škoda 27 Tr z let 2016 a 2017 v provedení s karoserií III. generace Trollina a o 11 vozů téhož typu (ovšem již s karoserií „New Trollina“) z roku 2018.
Zařazení vozů 33 Tr současně umožnilo realizovat dlouho zvažovaný plán náhrady autobusové linky č. 15 za trolejbusy. Uvedená linka spojuje konečné České Vrbné a Papírenská, točna, přičemž v jednom směru činí její délka 7 760 m a v opačném 8 270 m. Většina je přitom vedena pod trolejovým vedením, konkrétně – budeme-li brát úseky od odpojení parciálního trolejbusu od troleje po jeho opětovné napojení – jde o 5 540 m, resp. 6 180 m ve směru opačném (skutečná délka úseků pod trolejovým vedením je nicméně ještě větší). Denní vypravenost autobusů na lince dnes činí max. 5 vozů v pracovní dny a pouze 1 o víkendu, když špičkový interval činí 15 minut a sedlový a víkendový cca 60 až 90 minut. Poprvé se trolejbusy na lince č. 15 rozjedou dne 1. 5. 2025, přičemž jedinou změnou oproti dosavadnímu stavu bude zrušení obsluhy zastávky U Zimního stadionu u prvních dvou ranních víkendových spojů.