Menu

„Čechoameričan“ zamíří do Bratislavy

Trolejbusů Škoda 14 TrE bylo do USA předáno celkem 57. První tři prototypy se od sériových vozů značně odlišovaly. (foto: Honza Tran)
Trolejbusů Škoda 14 TrE bylo do USA předáno celkem 57. První tři prototypy se od sériových vozů značně odlišovaly. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 11. 2020 20:26
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Pobyt trolejbusu Škoda 14 TrE v Praze, na jehož přepravu se podařilo sehnat peníze v rámci crowdfundingové kampaně na Startovači.cz mezi zájemci o veřejnou dopravu, se nachýlil ke konci. V Praze byl trolejbus k vidění v muzeu pražské MHD od 15. 6. 2020, kde byl vystaven na jednu sezónu coby zpestření muzejní expozice. Svůj nový trvalý domov bude mít trolejbus v Muzeu dopravy ve Strašicích na Rokycansku, ještě před tím se ale vydá do Bratislavy.

Připomeňme, že trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803 byl darován DP v americkém Daytonu (RTA Dayton) našemu časopisu s tím, že vůz má v muzejních sbírkách reprezentovat české trolejbusy dodávané do Spojených států. Ty vznikaly částečně v ČR (prototypy kompletně, sériové vozy v podobě skeletů a sady dílů) a částečně v USA, kde byly vozy prodávány společností ETI. Do Daytonu v Ohiu bylo dodáno 57 vozů (typ 14 TrE, resp. 14 TrE2 v případě sériových vozů), do San Franciska dalších 273 vozů (z toho 240 sólo vozů typu 14 TrSF a 33 článkových typu 15 TrSF). Na tyto úspěchy se však bohužel nepodařilo Škodě Ostrov již navázat. Poslední českoamerické trolejbusy byly vyřazeny z provozu v USA v září (v San Francisku) a v prosinci (v Daytonu) roku 2019.

V České republice zůstal původně i prototyp vozů pro San Francisko (de facto tak vzniklo 241 vozů 14 TrSF), který byl ale později zlikvidován. Historii tradiční produkce českých trolejbusů ve vztahu k exportu do USA tak bude v České republice připomínat pouze darovaný vůz z Daytonu.

Ten se měl původně přesunout z muzejní expozice v Praze rovnou do Muzea dopravy ve Strašicích. Mezitím si ale udělá krátkou mezizastávku v Bratislavě, kde však nebude k vidění pro veřejnost. Časopis oslovila společnost, která se specializuje na výrobu 3D modelů, které mohou nalézt uplatnění například ve filmovém průmyslu, počítačových hrách, virtuálních realitách atp. Focení speciální technologií zabere zhruba 14 dnů a výsledkem je dokonalý model vozidla. Výměnou za poskytnutí vozidla přepraví firma vozidlo následně na své náklady až do muzea ve Strašicích, přičemž se předpokládá, že zpět do ČR by měl být vůz přepraven na samotném konci listopadu. Pražské muzeum MHD by měl trolejbus opustit zítra v ranních hodinách. 

Podobné články