Čínský producent BYD, jenž nedávno předal evropským zákazníkům svůj 5 000. elektrobus, představil dne 15. 9. 2025 v Čínské lidové republice svou novou platformu pro elektrobusy. Ta přichází jen dva roky poté, co se firma pochlubila novým modelem B12, jenž teprve nedávno vstoupil do sériové výroby. Největším rozdílem je užití architektury elektrické výzbroje pro napětí 1 000 V.
Elektrobus BYD B12 představený v roce 2023 přinesl novinku v podobě LFP baterií integrovaných částečně do podlahy vozu (byť je nutno říci, že BYD nebylo prvním výrobcem, který by s tímto nápadem přišel). Architektura elektrické části ale byla celá – jak je v elektrobusovém (a elektromobilním) odvětví obvyklé – postavena ještě na 800 V (zpravidla se bere rozptyl jmenovitého napětí od 530 V do 930 V). BYD přitom již v závěru roku 2023 avizovalo, že by rádo přešlo na vyšší napětí, konkrétně oněch 1 000 V, což se jí letos podařilo již u elektromobilů. Nyní na domácí půdě představila svůj první elektrobus, jehož platformu nazývá (opět i pro elektromobily) jako verzi 3.0.
Prvním vozem, jenž by měl být v tomto provedení dodáván – a to i na evropský trh – má být model BYD C11, autobus délky 11 m na pomezí linkového a zájezdového vozu s úložnými prostory pod podlahou, jenž může být vybaven bateriemi o kapacitě elektrické energie až 593 kWh (k dispozici je však více konfigurací: 184 kWh, 257 kWh, 311 kWh a 425 kWh). Dojezdy může údajně na jedno nabití činit až 750 km, což ovšem platí za mimořádně příznivých podmínek.
1000V architekturu zvolil „stavitel snů“ zřejmě jako první výrobce elektrobusů na světě, a to s jednoduchým kalkulem. Nabíjecí výkon lze zvýšit – a tím zkrátit dobu nabíjení – pouze dvěma způsoby. Jedním je zvýšení proudu, což je však obvykle drahé, a tím druhým právě zvýšení napětí. Lze tedy očekávat, že dobu nabíjení bude možné o cca 30 % zkrátit, aniž by se navyšoval proud.
BYD ovšem opomnělo zmínit, kdy na novou platformu hodlá u své produkce zcela přejít. Některá čínská média ve vztahu k modelu BYD C11 uvádějí, že bude dostupný od roku 2026, o dalších elektrobusech v nabídce prozatím žádné informace nejsou.
Mimo uvedené úpravy se BYD pochlubilo na elektrobusu také novými bezpečnostními prvky, jako bezpečnostním tlačítkem umožňujícím cestujícím zastavit autobus v případě zdravotní indispozice řidiče, systémem stabilizace vozidla pro případ náhlé ztráty tlaku v pneumatikách (reagujícím v řádech milisekund) či novým systémem vypružení (všechny vyjmenované prvky by měly být dostupné jako příplatková výbava).