Menu

BYD dodal do Evropy už 5 000 elektrobusů

Propagační fotografie BYD k 5 000. elektrobusu ukazuje ve skutečnosti jiný vůz téhož typu z dodávky pro téhož zákazníka. (foto: BYD)
Propagační fotografie BYD k 5 000. elektrobusu ukazuje ve skutečnosti jiný vůz téhož typu z dodávky pro téhož zákazníka. (foto: BYD)
Stáhnout PDF
Autobusy
14. 09. 2025 18:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost BYD z Čínské lidové republiky předala dopravci Umove A/S z Dánska 5 000. elektrobus určený pro evropské zákazníky. Vozidlo v již novém provedení B12 s trakčními bateriemi umístěnými z velké části v konstrukci rámu vozidla (pod podlahou) bude sloužit na linkách v Kodani a jejím okolí.

Výrobce BYD (Build Your Dreams) zahájil své tažení Evropou v roce 2012 v Nizozemsku, když dodal 6 dvanáctimetrových elektrobusů pro ostrov Schiermonnikoog, jež by zde měly být stále v provozu (původní kontrakt na provozování vozidel i jejich údržbu byl sjednán na dobu 15 let). Krátce po prvním zářezu se dostavily další, včetně dodání prvních dvou elektrobusů do Velké Británie v prosinci 2013. Právě v ostrovním království se následně podařilo čínskému producentovi nastartovat větší dodávky, a to především díky kooperaci s lokálním partnerem ADL. V posledních letech platí, že BYD samostatně prodá v Evropské unii takřka stejný počet vozidel, jako vyrobí v kooperaci s ADL jen pro trh Spojeného království. Tisková zpráva BYD vydaná při příležitosti předání 5 000. vozidla přitom neuvádí, zda jsou v daném výčtu započítány pouze elektrobusy distribuované čistě pod značkou BYD, anebo i vozy vyráběné kooperačně s ADL (případně dalšími nástavbáři), nicméně vzhledem k uvedenému číslu je zřejmé, že onen historický milník započítává i elektrobusy stavěné s nástavbáři na základě dodaných podvozků.  

Pohled do interiéru 5000. vozu. (foto: BYD)

Poptávka z Evropy je částečně kryta dodávkami přímo z Evropské unie. V minulosti se snažil „stavitel snů“ dobývat teritorium skrze montážní závod ve Francii, avšak po krátké době jej pro nerentabilnost uzavřel. Podstatně úspěšnější je se svým výrobním závodem na slovensko-maďarské hranici ve městě Komárom, který ročně opustí okolo 400 elektrobusů (a sestav pro stavbu elektrobusů), přičemž na konci června letošního roku se konala slavnost při zahájení stavby nového areálu, jenž má dosavadní produkční kapacity takřka ztrojnásobit (na až 1 250 elektrobusů). Po dokončení tak bude mít závod v Komárom jen o něco málo menší kapacitu, než je třeba aktuální kapacita španělsko-polského Solarisu. Ten mimochodem coby jeden z nejúspěšnějších evropských dodavatelů elektrobusů předal dosud evropským zákazníkům okolo 2 800 elektrobusů.

5 000. elektrobus BYD byl předán společnosti Umove A/S a odpovídá modelu BYD B12 (ve dvoudveřovém provedení; ev. č. 7483), jenž si odbyl premiéru na veletrhu Busworld v Bruselu před dvěma lety. Umove je pro čínského výrobce velice důležitým zákazníkem, vozidla si od něj dopravce objednává dlouhodobě. Aktuálně vyrobený vůz je součástí flotily objednané pro soubory linek v oblastech M22 a M23 v Kodani a jejím okolí, které Umove převzalo na základě vítězství ve výběrových řízení z let 2023 a 2024. Celkem by mělo na linkách, jež pod tyto oblasti spadají, sloužit okolo 150 elektrobusů, z nichž by nemalá část měla nést právě značku BYD.

Podobné články