Menu

Brno zařadilo do provozu první Crosswaye LE CITY 14.5M

Crossway LE CITY 14.5M projíždí ulicí Vlárské. Autobus právě vykonává část své služby na lince 75 z Bílovic na Slatinu, závod. Přestože byly autobusy pořízeny primárně pro linku E76, vykonávají v rámci zajišťování její obsluhy i přejezdy na další linky. (foto: Jan Švaříček)
Crossway LE CITY 14.5M projíždí ulicí Vlárské. Autobus právě vykonává část své služby na lince 75 z Bílovic na Slatinu, závod. Přestože byly autobusy pořízeny primárně pro linku E76, vykonávají v rámci zajišťování její obsluhy i přejezdy na další linky. (foto: Jan Švaříček)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 06. 2021 19:40
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik města Brna (DPMB) zařadil do svého vozového parku novinku v podobě 14,5m varianty modelu Crossway LE. Autobusy byly pořízeny primárně pro obsluhu tuřanského letiště, tedy na linku číslo E76, na níž se dosud objevovaly pouze 12m vozy.

Brněnské letiště se stejně jako další letiště v Evropě potýká v souvislosti s pandemií koronaviru s poklesem počtu odbavených cestujících. Loňský rok byl v porovnání s rokem 2019 horší o těžko představitelných 84 %, když branami letiště prošlo jen 86 089 cestujících. Pomineme-li však výjimečnou situaci, do níž se letecká doprava dostala od počátku roku 2020, zaznamenávalo letiště v předešlých letech setrvalý nárůst (rok 2019 byl pro něj například rekordní) a lze předpokládat, že se po skončení koronavirové mánie situace opět vrátí do normálu a počet cestujících znovu poroste.

Letiště v Tuřanech je na městskou dopravu napojeno autobusovou linkou číslo E76, která spojuje brněnské hlavní vlakové nádraží s terminálem letiště za pouhých 17 minut. Dosud na lince sloužily 12m vozy, jež se – jak už to u lokálních letišť bývá – potýkaly s nevyváženou poptávkou. Určité spoje navazující na odlety a přílety byly přeplněné, u jiných byl naopak 12m autobus naprosto postačující. Jako kompromis byla zvolena varianta pořízení celkem tří autobusů délkové kategorie cca 15 m, a to v podobě vozů Iveco Crossway LE CITY 14.5M, které DP dodala společnost Zliner.

Pohled zezadu na autobus Crossway LE CITY 14.5M ve službách DPMB. Autobus je zachycen na ulici Evropské nedaleko areálu CT Park Brno South během služebního přejezdu na Letiště Tuřany, odkud pojede jako linka E76 na Hlavní nádraží. (foto: Jan Švaříček)

Zliner ovšem autobusy DP neprodal, pouze pronajal, a to s nulovým finančním plněním jako odškodnění za reklamované závady kloubových autobusů Iveco Urbanway 18m. Kromě tří 14,5m vozů budou do provozu zařazeny ještě dva 12m autobusy v plynovém provedení (z toho jeden původně předváděcí), rovněž zdarma pronajaté Zlinerem s tím, že všech pět autobusů si může po skončení tříleté doby pronájmu DPMB koupit za zůstatkovou hodnotu.

14,5m vozidla byla na rozdíl od dvojice 12m autobusů dodána v dieselovém provedení a v interiéru u nich nechybí plošiny na zavazadla (v přední nízkopodlažní části vozu). Do Brna byly vozy dodány dne 18. 5. 2021 a obdržely ev. č. 2741 až 2743. Jako první vyrazil do provozu dne 2. 6. 2021 vůz ev. č. 2742, zbylé dva vyjely o den později. 12m Crosswaye LE CITY 12M NP ponesou ev. č. 2744 a 2745, prozatím se v Brně nachází jen první z uvedené dvojice, přičemž do provozu s cestujícími ještě nebyl nasazen. Všech pět autobusů bylo přiděleno do vozovny Slatina a zvolená číselná řada jejich evidenčních čísel odkazuje na to, že se nejedná o vozidla v majetku DPMB.        

Připomeňme, že Iveco nabízí Crossway na trhu od roku 2006, jeho částečně nízkopodlažní varianta určená i pro městský provoz byla do nabídky přidána o rok později. V brněnské MHD se autobusy Crossway LE 12M objevily v roce 2010, kdy bylo pořízeno celkem 25 vozů, v roce 2019 poté přibylo dalších 5 autobusů, rovněž ve 12m provedení. 14,5m varianta je nabízena Ivecem teprve od roku 2017, kdy výrobce doplnil konečně i plynovou variantu.

Podobné články