Menu

Brno posílí o druhý pracovní „slintač“

Škoda 14 TrR ev. č. 3249 se mezi letošním květnem a listopadem podrobila ve vozovně Komín přestavbě na v pořadí druhý brněnský pracovní trolejbus. (zdroj: DPMB)
Škoda 14 TrR ev. č. 3249 se mezi letošním květnem a listopadem podrobila ve vozovně Komín přestavbě na v pořadí druhý brněnský pracovní trolejbus. (zdroj: DPMB)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
19. 11. 2021 15:11
TZ DPMB s úpravami redakce
1 minuta čtení

Chladné noci už Dopravní podnik města Brna nezaskočí. Mazací šalinu a servisní trolejbus, které nanáší nemrznoucí směs na trolejové vedení, posílí další vůz. Zaměstnanci dopravního podniku pro tento účel sami upravili starší trolejbus Škoda 14 TrR ev. č. 3249 z roku 1991. Díky druhému přírůstku do flotily „tykadlových“ pracovních vozů se noční péče o trolejbusové trasy zkrátí na polovinu. Pomerančově zbarvený vůz poprvé vyjede do ulic na konci tohoto týdne.

První servisní trolejbus 14 Tr10/6 ev. č. 3239 slouží v brněnských ulicích od konce roku 2013, mazací šalina T3M ev. č. 1544 poprvé vyjela před třemi lety. Před nadcházející zimní sezónou pak posílil DPMB o další „slintací“ vůz, tentokrát opět z kmene trolejbusů. Vůz Škoda 14TrR ev. č. 3249 dojezdil v běžném provozu v polovině dubna, přestavba na služební trolejbus s instalovaným mazacím zařízením poté započala ve vozovně Komín v květnu. Během ní byly vyvařeny zkorodované části karoserie, odstraněny sedačky, vyměněna zadní světla nebo částečně zaslepeny prostřední dveře, které budou sloužit jako nakládací rampa. Po vzoru vozu ev. č. 3239 byla na trolejbus doplněna střešní nástavba uchovávající kanystry s nemrznoucí směsí a dávkovačem. Ta byla sejmuta z původem pardubického vozu Škoda 21 Tr ev. č. 385, jenž zakoupil brněnský DP v květnu 2018 jako zdroj náhradních dílů. Druhý servisní trolejbus se po vzoru služební tramvaje ev. č. 1544 oblékl do oranžového kabátu s bílou střechou a výstražnými červeno-bílými pruhy na čelech. 

Hlavní důvod doplnění flotily pracovních vozů objasňuje ve svém vyjádření generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek: „Během jedné noci nejsme schopni projet celou trolejbusovou síť, proto jsme jeden starší vůz upravili na servisní. Přeměna obnáší odstranění sedaček, instalaci nádrží na nemrznoucí kapalinu a zařízení pro nanášení směsi včetně dávkovače, který zajistí, aby při zastavení směs neodkapávala na zem. Veškeré zařízení jsme si vyrobili sami, náklady se pohybují okolo 250 tisíc korun,“ dodal Havránek. Díky novému trolejbusu stihne podnik projet všechny trolejbusové tratě a za poloviční dobu. Na 10 km vozy spotřebují průměrně 1 litr nemrznoucí směsi.

V závislosti na meteorologické předpovědi dává pokyn pro výjezd speciálně vypravených vozů dispečink. Pro riziko námrazy je nejhorší vysoká vlhkost a teplota kolem nuly nebo mrznoucí déšť. „I díky našim servisním vozům jsme zvládli letošní únorovou zátěžovou situaci, kdy do počínajícího mrazu začalo hustě pršet. Navíc jsme přistoupili i k preventivnímu projíždění tratí běžnými vozy po celou noc. Podařilo se nám tak námrazu průběžně strhávat a provoz zůstal zachován,“ vzpomíná dopravní ředitel DPMB Jan Seitl. „(..) Za noc najezdí (pracovní trolejbus, pozn. redakce) až 150 km. Jedná se o preventivní opatření, díky kterému jsme za posledních sedm let neřešili žádné vážnější situace,“ dodává ke stejnému tématu Havránek.

Kromě servisních vozů pomáhají noční námrazu řešit i vybrané tramvaje, které vyjíždějí z vozoven ráno jako první. Jsou vybaveny speciální lištou, která případnou námrazu odstraní, aby mohly spoje vyrazit do ulic.

Podobné články