Menu

Brno pořídí tramvaje (šaliny) Škoda ForCity Smart 45T

Tramvaj Škoda ForCity Smart 34T pro Brno na vizualizaci výrobce (zdroj: TZ DPMB, Škoda Transportation)
Tramvaj Škoda ForCity Smart 34T pro Brno na vizualizaci výrobce (zdroj: TZ DPMB, Škoda Transportation)
Stáhnout PDF
Tramvaje
02. 02. 2021 19:28
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik města Brna uzavřel téměř po roce výběrové řízení na dodávku nových obousměrných tramvají. Vítězem se podle očekávání stala Škoda Transportation, která stejně jako v předešlých českých soutěžích pro Plzeň a Ostravu nabídla vozidla z rodiny ForCity Smart. Ta vycházejí z návrhu vozidel finského Transtechu, který Škodovka v roce 2015 ovládla.

Tramvaje, které tisková zpráva dopravce pojmenovává jako typ ForCity Smart 34 (později DPMB upravil název typu na 45T), mají mít délku 31 m a nabídnout obsaditelnost 233 cestujících (při 5 os/m2), z toho 64 sedících. Tramvaj bude řešena jako tříčlánková, obousměrná a oboustranná, usazená na čtveřici otočných hnacích podvozků (8x 70 kW). Max. rychlost vozidla má být 70 km/h a stejně jako všechny tramvaje ForCity Smart bude i brněnská verze 100% nízkopodlažní.

Výrobce má jistotu, že dodá pouze 5 vozů (k jejich předání by mělo dojít nejpozději v únoru 2023), zbylá vozidla může dopravce koupit v rámci opce, čehož patrně využije. Tramvajemi chce totiž postupně nahradit dosluhující obousměrné vozy KT8D5R.N2. Z toho bude vyplývat také hlavní provozní určení vozů, jež mají postupně ovládnout jednu z páteřních brněnských linek číslo 8, u níž se nachází úvrať v oblasti Líšně. Po dokončení stavby tramvajové trati k univerzitnímu kampusu (předpoklad dokončení je na konci roku 2022) má být linka číslo 8 přesměrována ze Starého Lískovce právě na novou konečnou, jež bude rovněž řešena jako úvraťová.

Pohled do interiéru nové generace brněnských šalin na vizualizaci výrobce (zdroj: TZ DPMB; Škoda Transportation)

Přestože DPMB vypsal tržní konzultace, v jejichž rámci oslovil deset výrobců, výběrového řízení se nakonec měla účastnit Škodovka samotná. Poněkud zarážející přitom bylo počínání brněnského DP, který soudě dle zaslaných dotazů odmítl v březnu prodloužit lhůtu na podání nabídek, přestože se v březnu 2020 začala Evropa ocitat v první vlně lockdownu, na kterou nebyli výrobci připraveni. Brněnský DP odmítl prodloužit lhůtu s tím, že se mu termín stanovený v lednu zdá dostatečný (ačkoli tento termín nereflektoval a ani reflektovat nemohl události následujících týdnů). Pro zahraniční výrobce se tím stalo prakticky nemožné nabídku připravit a podat, takže tak žádný z nich ani neučinil, ačkoli z dotazů vyplývá, že zájem o brněnskou soutěž měli. Jakmile byly nabídky, resp. přesněji nabídka podána, nedošlo pak paradoxně k okamžitému vyhodnocení tendru, a namísto toho nastaly dlouhé měsíce čekání. K vyhlášení vítěze a podepsání smlouvy došlo takřka po 10 měsících od podání nabídek (…). Doplňme, že za jeden vůz by měl dát brněnský DP přibližně 60 mil. Kč, což byla původně předpokládaná hodnota nabídky. 

Podobné články