Menu

Brjansk plánuje kompletně obnovit svůj trolejbusový provoz

Trolejbus v Brjansku. (foto: radnice města Brjansku)
Trolejbus v Brjansku. (foto: radnice města Brjansku)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 10. 2021 10:35
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Ruský Brjansk ležící asi 120 km východně od nejbližší běloruské hranice a asi 100 km severně od nejbližší ukrajinské hranice nepatří mezi známé trolejbusové provozy na mapě světa. Úloha vozidel se dvěma sběrači na střeše je přitom v Brjansku významná.

Trolejbusy poprvé vyjely ve městě 3. prosince 1960, kdy mělo město něco málo přes 200 tisíc obyvatel, a jejich síť se rychle rozvíjela do všech klíčových oblastí. Rok 1986 se zapsal do historie tamních trolejbusů zřejmě dosud nejzlatějším písmem. Tehdy totiž ve městě působilo přes 200 vozů, které obsluhovaly okolo 430 tisíc obyvatel. Počet vozidel sice začal postupně klesat, avšak nejvíce cestujících převážely trolejbusy nikoli v 80. letech, ale na počátku 21. století – to se jimi denně vozilo i 450 tisíc lidí, což odpovídalo tehdejší populaci města, která se však do dnešního dne snížila pod hranici 400 tisíc osob. 

Pak se zdálo, že budou trolejbusy ustupovat v tomto století čím dál více agresivnějším maršrutkám. Místní dopravní podnik se v roce 2011 dokonce rozhodl sám pořídit minibusy a začal je nasazovat na některých trolejbusových linkách. Koupě těchto vozidel sice nebyla oproti pořizování trolejbusů nijak zvláště výhodnější, nicméně DP i město bránily nasazení minibusů zdůvodněním, že na vybraných relacích klesá poptávka, a cílem příchodu minibusů není trolejbusy rušit, ale pouze je vhodně doplňovat. Městské minibusy se ovšem oblibě netěšily a už v roce 2016 byly z trolejbusových linek staženy a použity pro jiné účely. Počet cestujících v trolejbusech ovšem dále padal.

Trolejbus v polovině 60. let. (foto: Брянский троллейбус/vk.com)

K likvidaci trolejbusových tratí sice nedocházelo, obnova parku se však od roku 2014 neodehrávala, a tak se flotila trolejbusů početně postupně smrskla pod číslo 100. Nyní je vozů v evidenci místního DP okolo 90, avšak pravidelně je vypravováno v pracovních dnech jen něco okolo 6 desítek vozů a v ostatní dny jen asi 30 vozů. Tyto počty vozů se pravidelně prohánějí po 12 linkách působících na síti mající celkovou délku cca 75 km (jednosměrně; schéma z roku 2016 je zde). Brjansk však na rozdíl od řady jiných ruských trolejbusových provozů překvapivě nemá průměrné stáří trolejbusového parku příliš vysoké, tj. 20 a více let, ostatně vozidel z 90. let má už k dispozici jen pět. Téměř všechna vozidla už ale přesluhují (87 % parku překročilo plánovanou životnost) a park sám o sobě jako velmi starý působí: i poslední pořizované vozy totiž představovaly výběhové typy ruských výrobců Trolza a Trans-Al’fa.

Stávající radnice už loni slibovala, že by bylo možné pořídit nové trolejbusy, a tento měsíc oznámila, že mají z federálního rozpočtu doputovat téměř 2 mld. RUB (cca 630 mil. Kč), které mají být v následujících dvou letech použity na rekonstrukci celé trolejbusové infrastruktury (sloupy, měnírny, vozovna, trolejové vedení aj.). Kromě toho bylo oznámeno, že má být v letech 2022 a 2023 pořízeno dohromady až 100 trolejbusů. Už v listopadu 2021 by měl do města dorazit na zkoušky trolejbus Gorožanin od UTTZ.

Státní zastupitelství Sovětského obvodu města Brjansk se rozhodlo časté technické problémy trolejbusů řešit v tomto měsíci soudně. Už v červenci 2021 upozornilo dopravní podnik na to, že jeho vozidla neodpovídají platným předpisům bezpečného silničního provozu a má dojít k nápravě. Nic se ovšem nedělo, a tak zastupitelství nyní požádalo soud o to, aby DP dostal zlepšení technického stavu příkazem. 

Nicméně se zdá, že tato akce nebude nakonec postrádat valného smyslu, protože nápravu, jak už bylo uvedeno výše, míní město s dopravním podnikem provést již do roku 2023. Kromě toho je slibováno, že bude zvýšena průměrná mzda řidičů trolebusů, jež nyní dosahuje v přepočtu jen zhruba 7 500 Kč měsíčně. 

Podobné články