Menu

Bratislava představila tramvaj Škoda 29T3 a svůj první parciální trolejbus

Představení nových přírůstků do vozového parku na nádvoří vozovny Jurajov dvor. (foto: DPB)
Představení nových přírůstků do vozového parku na nádvoří vozovny Jurajov dvor. (foto: DPB)
Stáhnout PDF
Tramvaje Trolejbusy
18. 08. 2023 18:59
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Bratislavský DP představil slavnostně novinářům dne 16. 8. 2023 na nádvoří vozovny Jurajov dvor své nové přírůstky do vozového parku v podobě tramvaje Škoda 29T3 a parciálního trolejbusu Škoda 27 Tr s karoserií španělsko-polského Solarisu.

Škoda Transportation uspěla v táhnoucích se výběrových řízeních na dodání až 30 jednosměrných a 10 obousměrných tramvají v roce 2021 poté, co se podařilo po několika měsících vyřadit nabídky polského výrobce Pesa. Plzeňský výrobce tak navázal na úspěch z roku 2013, na jehož základě dodal v letech 2015–16 třicítku jednosměrných vozů (29T) a dalších třicet vozů obousměrných (30T), které výrazně přispěly k navýšení komfortu cestování v bratislavské MHD. Výběrové řízení vypsané v závěru roku 2020 bylo koncipováno tak, že se Škoda mohla přihlásit s identickým modely jako před sedmi lety, což také udělala. Pro rok 2023 jsou plánovány dodávky dvaceti tramvají Škoda 29T (budoucích ev. č.  7431 až 7450), které jsou označovány jako varianta 29T3. Přestože tramvaje přinášejí oproti starším „sestřičkám“ některá vylepšení a úpravy, z pohledu cestujících jsou změny marginální.  

Oproti dříve dodávaným vozům 29T je v interiéru nově méně sedadel. (foto: DPB)

V interiéru je novinkou barevné rozlišení sedadel (modře jsou čalouněna sedadla vyhrazená pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace), přičemž je překvapivé, že tramvaje mají na sedadlech stále textilní čalounění, ačkoli u ostatních dopravních prostředků přechází Bratislava v uplynulých letech již ke snadněji udržovatelné kožence. Oproti dříve dodávaným tramvajím téhož typu je sedadel ve vozech 29T3 méně ve prospěch vyššího počtu míst k stání (ubyly sedačky naproti třetím a pátým dveřím). Z dalších novinek lze jmenovat například USB nabíjecí porty pro elektronická zařízení či nový informační systém s vícebarevnými vnějšími transparenty. Na první pohled lze nové tramvaje odlišit od těch starších i díky drobné změně lakování, kdy šedou barvu na čele v oblasti světel vystřídala módní černá.

Ačkoli tramvaje vypadají jinak identicky jako dříve dodávané vozy, změnila se v mezičase podstatným způsobem legislativa stran bezpečnosti, takže vozy 29T třetí série mají zesílenou konstrukci, a to především v oblasti čela, které tak pod plastovými kryty ukrývá jinou strukturu rámu. Zásadní změna se odehrála i v brzdovém systému, kde německé brzdy HANNING & KAHL vystřídaly české brzdy z produkce DAKO CZ. Právě změna brzdového systému je hlavním důvodem, proč musí projít inovovaná tramvaj vybranými typovými zkouškami a najet stanovený počet kilometrů bez cestujících a s cestujícími, než dojde k formálnímu předání zákazníkovi (prozatím zůstávají dodané vozy 29T3 v majetku výrobce). Mimo uvedené úpravy můžeme zmínit také odlišný typ klimatizačních jednotek salónu cestujících.

Novinkou je barevné rozlišení sedadel pro cestující se sníženou schopností pohybu a orientace. (foto: DPB)

První vůz Škoda 29T3 ev. č. 7431 byl v Bratislavě složen dne 4. 8. 2023, druhý nesoucí ev. č. 7432 následoval o deset dnů později (tj. 14. 8. 2023). Zatímco první tramvaj byla vyrobena kompletně v závodě v Plzni, ta druhá byla smontována ve Škodě Ekova v Ostravě, odkud by do konce roku 2023 mělo dorazit do Bratislavy i zbylých 18 vozů.

Nyní se již přesuňme k prezentovanému parciálnímu trolejbusu. První z 23 vozů Škoda 27 Tr (ev. č. 6719) s karoserií španělsko-polského Solarisu byl z Plzně převezen do Bratislavy dne 15. 8. 2023. S ohledem na plánované využití na lince č. 61 spojující bratislavské hlavní nádraží s letištěm se nachází v interiéru police na zavazadla situované v obou článcích trolejbusu. V Bratislavě jsou dosud v provozu pouze trolejbusy s dieselagregátem v podobě šesti (z větší části už nepojízdných) vozů 25 Tr a patnácti trolejbusů Škoda 30 Tr. Parciální trolejbusy – v Bratislavě striktně marketingově nazývané jako hybridní (což je s ohledem na skutečnost, že „palivem“ vozidel je vždy elektřina, poněkud nepřesné) – budou ve slovenské metropoli novinkou. Analogicky k žilinským parciálním vozům by měly i ty bratislavské nést po ukončení homologačního procesu typové označení s přídomkem „A“, tedy Škoda 27 TrA.

V parciálních trolejbusech Škoda 27 Tr určených pro linku na letiště jsou použity police na zavazadla. (foto: DPB)

Kromě článkových vozů délky 18 m se dočká Bratislava také 11 trolejbusů standardní délky (SOR TNS 12) a 16 tříčlánkových vozů Škoda-Solaris 24m (interně označovány v rámci tradičního škodováckého značení jako model 38 Tr), z nichž ten první vyjel dne 10. 8. 2023 na zkušební jízdy do ulic Plzně, a to poněkud překvapivě s maskováním předního čela na přání finálního zákazníka, ačkoli vůz byl předtím již opakovaně v médiích prezentován bez tohoto rádoby maskování.

Doplňme, že počátkem srpna zařadil bratislavský DP do provozu také první vodíkové autobusy (Solaris Urbino 12 hydrogen), kterým se snad budeme v dohledné době věnovat v samostatném příspěvku.

Podobné články