Menu

Bratislava otestuje tříčlánkový trolejbus Trollino 24

Trolejbus Solaris Trollino 24 po úpravě designu na tzv. nový MetroStyle. (foto: Maciej Sznek pro Solaris Bus & Coach)
Trolejbus Solaris Trollino 24 po úpravě designu na tzv. nový MetroStyle. (foto: Maciej Sznek pro Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
04. 11. 2020 21:34
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Bratislava se stane prvním městem, v němž bude testován trolejbus Solaris Trollino 24. Tříčlánkový trolejbus o délce 24m byl představen Solarisem v loňském roce a zkušební provoz v rámci typových zkoušek v režimu bez cestujících absolvoval v polské Gdyni. Následně byl vůz – s již upraveným designem – představen na veletrhu Busworld v Belgii a plánovalo se několik testování u potenciálních zákazníků, z nichž se však dosud žádné neuskutečnilo. První tak bude až slovenská Bratislava.  

Tříčlánkové trolejbusy byly v rámci Evropy dosud výsadou především švýcarských dopravců, kde s nimi jednoznačně dominuje výrobce HESS. Své tříčlánkové trolejbusy ale nabízí také turecká Bozankaya (v provozu prozatím pouze v Turecku) a belgický Van Hool (takové vozy bychom nalezli v rakouském Linci). Solaris vstoupil do segmentu tříčlánkových vozidel s cílem rozšířit svou řadu trolejbusů a elektrobusů a nabízet vozidla této délkové kategorie především tam, kde výběrová řízení předpokládají, že výrobce bude schopen nabídnout jak 18m, tak 24m trolejbus. Tříčlánkové Trollino tak bylo navrženo v souladu s podmínkami výběrového řízení již ve starším provedení tzv. MetroStylu pro rakouský Salzburg, který ale nakonec nakoupil pouze 18m vozy. V dalším výběrovém řízení v Salzburgu poté Solaris v důsledku nabídnutí delší dodací lhůty prohrál v souboji se švýcarským výrobcem HESS. V té době však již pracoval na projektu prototypu tříčlánkového trolejbusu, který byl vybaven elektrickou výzbrojí společnosti Cegelec.

Testování tříčlánkového trolejbusu v Bratislavě se skloňuje již více než rok. Jednání probíhaly mj. s výrobcem elektrických výzbrojí Kiepe Electric, kdy se skloňovala varianta zapůjčení tříčlánkového trolejbusu Van Hool z Lince. Později, po představení prototypu tříčlánkového Solarisu, probíhaly dlouhé námluvy s tímto výrobcem, přičemž termín zapůjčení byl i v důsledku pandemie čínského viru několikrát posunut. Nyní je plánováno, že by měl trolejbus dorazit do Bratislavy v pátek 6. 11. 2020. Následně (zřejmě od úterý příštího týdne) by měl být zkoušen v ulicích Bratislavy, avšak pouze v režimu bez cestujících. Účelem tak bude ověřit především průjezdnost sítě a jízdní vlastnosti vozidla. Bratislavský DP by rád vypsal výběrové řízení na dodávku 16 tříčlánkových vozů, které by měly zajišťovat obsluhu linky číslo 201. Ve čtvrtek 29. 10. 2020 vypsala výběrové řízení na dodávku 20 tříčlánkových trolejbusů také Praha. Nelze přitom pochybovat o tom, že šance Solarisu na vítězství, resp. přesněji s ohledem na existující dohody mezi výrobci Škodovky, budou v obou případech velmi vysoké.   

Podobné články