Menu

Bratislava chce opět prodloužit termín dokončení trati do Petržalky

Tramvaj Škoda 30T odstavená na konečné Janíkov dvor. Nedokončenost celého díla je z fotografie dobře patrná. (foto: Peter Martinko)
Tramvaj Škoda 30T odstavená na konečné Janíkov dvor. Nedokončenost celého díla je z fotografie dobře patrná. (foto: Peter Martinko)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 08. 2025 18:14
Libor Hinčica
1 minuta čtení

S velkou slávou bylo dne 27. 7. 2025 otevřeno prodloužení tramvajové tratě do bratislavského sídliště Petržalka. Nová dvoukolejná trať Jungmannova – Janíkov dvor o délce 3,9 km ukončená velkou smyčkou, u níž roste malá vozovna, se rodila v těžkých bolestech. Podle původně uzavřené smlouvy z roku 2021 měla být ukončena do konce roku 2023, postupně se ale termín opakovaně prodlužoval, přičemž současně bobtnala i cenovka, když španělská společnost Aldesa Construcciones vlastněná čínským kapitálem neustále přicházela s novými požadavky na navýšení. Dosud bylo uzavřeno těžko představitelných 30 dodatků k původní smlouvě a již dnes je jasné, že ani tento výčet není úplný.

Ačkoli tramvaje již na trati jezdí, jejich provoz je zde umožněn jen na základě povolení o předběžném užívání stavby, která stále není formálně dokončena. Poslední termín finalizace celého díla (tedy nikoli jen zajištění sjízdnosti trati ve stavu, který by umožňoval provoz s cestujícími) byl stanoven na 15. 8. 2025. Jakmile se ukázalo, že ani tento nebude z hlediska úplnosti naplněn, došlo u tzv. souvisejících staveb k posunu do 31. 12. 2025.  

S odstraněním letitých graffiti si před zahájením provozu nikdo hlavu nelámal… (foto: Peter Martinko)

Zprovoznění trati se vzhledem k velkému tlaku na dokončení ostudného stavebního díla odehrálo narychlo (a i tak po několika odkladech oproti dřívějším příslibům), aniž by byly například dokončeny zastávkové přístřešky, přístupové cesty atp. Výsledkem bylo, že trať v době otevření poněkud připomínala slavnou plavbu carevny Kateřiny Veliké po Dněpru, kdy se úsměvy, vzletnými prohlášeními a všeobecným veselím překrývala do očí bijící rozpracovanost stavby. Nyní se navíc zdá, že ani konec roku 2025 by nemusel být z hlediska dokončení stavby nepřekročitelnou metou.  

Stále rozestavěná vozovna Janíkov dvor na snímku z července letošního roku. (foto: Peter Martinko)

Jak informoval server imhd.sk, slovenská metropole požádala Bratislavský samosprávný kraj o změnu podmínky stavebního povolení týkající se lhůty na dokončení celého díla. Zde stále formálně platí termín 15. 8. 2025. Novým požadavkem je posun až na 30. 6. 2026, tedy takřka o celý další rok. Během této doby by měly být dokončeny veškeré chybějící objekty, mezi něž patří především hala mini-vozovny Janíkov dvor, zastávky (včetně přístřešků), ale i měnírny a samotná trať (stále je zde nutno provést vybrané úpravy). Oficiálně je žádost odůvodněna náročnou přípravou stavby, údajnými nepředvídatelnými těžkostmi při sladění probíhajících stavebních prací a přípravami jiných staveb v dotčeném území.

Krátce před zahájením provozu byly na řadě míst podél trati k vidění různé nedodělky a situace se někde nezlepšila ani po otevření. (foto: Vít H.)

Doplňme, že cena „petržalské električky“ bez DPH činí dle posledního dodatku smlouvy (z 20. 8. 2025) již 94,8 mil. € (cca 2,32 mld. Kč), tj. o takřka 30 % více, než byla původní cena, s níž zhotovitel stavby původně zvítězil (74,6 mil. €; zhruba 1,83 mld. Kč).      

Podobné články