Menu

Brašov pokračuje v revitalizaci trolejbusové dopravy, nakoupí dalších 25 kloubových trolejbusů

Nový trolejbus na konečné u centra. (foto: Vít Hinčica)
Nový trolejbus na konečné u centra. (foto: Vít Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
19. 07. 2020 20:00
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Zatímco dodávka 26 parciálních kloubových trolejbusů typu Solaris Trollino 18 pro Brašov ještě úplně nedoběhla, město už vypsalo tendr na dalších 25 vozů.

Solaris Trollino 18 na ulici 13 Dicembrie.

Zájemci o účast v soutěži mají na podání nabídek čas do 14. srpna 2020. Očekávaná hodnota zakázky činí 63 025 210,08 lei bez DPH, tj. přes 347 mil. Kč, na vozidlo tedy cca 13,88 mil. Kč bez DPH, což je na kloubové trolejbusy, vzhledem k tomu, že mají být parciální (min. dojezd 7 km, u právě dodávané série bylo minimem 5 km) a nabízet jednak různé moderní vymoženosti a dále min. 15letou životnost (z čehož prvních 8 let musí vydržet bez generálkování), poměrně nízká cena. Město však nastavilo pro hodnocení nabídek 4 kritéria, kde cena má jen 55% váhu. 

Na ulici Strada Hărmanului dne 18. července 2020. 

Velká záchrana

Trolejbusová doprava je dnes v Brašově tvořena osmi linkami (1, 2, 3, 7, 8, 10, 31, 33), které jsou vedeny především po radiálních tratích, nicméně některé z linek operují jen v pracovní dny, nebo na nich panují velké intervaly. Po roce 1989 trolejbusová doprava totiž ve městě upadala a z vrcholných 32,1 km tratí (jednosměrně) se rozsah sítě postupně zmenšil na 18,2 km v roce 2017, přičemž ruku v ruce s tím klesal i počet disponibilních vozidel. V tomto století to dokonce vypadalo, že se trolejbusová síť, otevřená 1. 5. 1959, zavře, avšak studie příležitostí z roku 2015 doporučila trolejbusy zachovat. Momentálně je infrastruktura v zachovalém stavu, místy proběhla její menší obnova. 

Na konečné Valea Cetății. 

Nové trolejbusy zamíří na linky č. 3, 7, 8, 10 a 33. Právě přicházející Trollina se zatím vyskytují na linkách 1, 2 a 31 a představují první obnovu brašovského trolejbusového parku novými vozidly po zhruba 25 letech. Stávající ojetiny z různých západoevropských měst, které už nyní jezdí ve skromných počtech, ještě budou chvíli drženy a do důchodu poslední z nich odejdou až po příchodu nyní soutěžených vozů.

Trolejbus typu Ramseier & Jenzer brašovského ev. č. 70 z poloviny 80. let přišel v roce 2008 ze švýcarského Bielu spolu s dalšími 10 vozy, z nichž dosud jezdí už jen 5.

Brašov na 25 dalších trolejbusů počítá opětovně s unijní dotací, která pokryje až 98 % všech nákladů. Brašov je spolu s Kluží, která má navíc ještě tramvajový provoz, lídrem v obnově trolejbusového vozového parku v Rumunsku, byť o masivnější obnovu se snaží také některá další města. Jak Brašov, tak Kluž přitom zároveň rozvíjejí elektrobusy (Brašov objednal loni 32 vozů typu SOR NS 12 Electric, okolo 10 je už na místě, Kluž má již nyní 41 ks typu Solaris Urbino IV 12 Electric). 

U terminálu Rulmentul.

Při cestě do centra.

Pohledný interiér.

Ve čtvrti Centrul Nou.

 

Pohled z „bidýlka“.

Nepříliš povedený záběr ukazuje, že se vozovna novými trolejbusy poměrně zaplnila.

Nedávno dodaná elektrická „Sorka“ uhání po cestě ve směru od nádraží na východ města. Elektrobusy s novými trolejbusy jsou nástrojem, kterými chce radnice rychle splnit své závazky v oblasti snižování znečištění ovzduší, a zároveň slouží coby symbol moderního města. 

Foto: autor

Podobné články