Menu

Bozankaya podepsala smlouvu na dodávku tramvají pro Neapol

Tramvaje od společnosti Bozankaya jsou provozovány mj. v rumunském Temešváru, odkud pochází tento snímek z května letošního roku. (foto: Ing. Vojtěch Jandásek)
Tramvaje od společnosti Bozankaya jsou provozovány mj. v rumunském Temešváru, odkud pochází tento snímek z května letošního roku. (foto: Ing. Vojtěch Jandásek)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 05. 2024 19:35
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Zatímco v Praze se na podpis smlouvy se společností Bozankaya coby vítězem výběrového řízení na dodávku až 70 trolejbusů pro pražský Dopravní podnik již déle než měsíc v absolutní tichosti čeká, v italské Neapoli byl se stejným subjektem podepsán dne 20. 5. 2024 kontrakt na dodání nových nízkopodlažních tramvají. Neapol vypsala soutěž na dodání až dvaceti nových tramvají v říjnu 2023 s tím, že nová vozidla by měla primárně sloužit pro obsluhu nové tramvajové trati v centru města, jež by měla být vedena v ose dříve existující spojnice, která sice nebyla nikdy oficiálně zrušena, přesto na ní došlo ke snesení trolejového vedení a částečně i k likvidaci původních kolejí, takže obnova provozu si vyžaduje novostavbu.

Ačkoli historie neapolských tramvají sahá až do roku 1875, nalezli bychom ve městě s více než 3 miliony obyvatel už jen torzo původní sítě – v provozu jsou pouze dvě linky, které jsou obsluhovány 22 tramvajemi AnsaldoBreda Sirio z let 2004 a 2006. Výběrové řízení z podzimu loňského roku počítalo s dodáním 10 tramvají v rámci základní objednávky a s možností dokoupení dalších 10 vozů v rámci využití opce, přičemž se očekává, že by i tyto tramvaje mohly sloužit na některé z dalších nových tramvajových tratí ve městě, na jejichž výstavbu Neapol obdržela před pár dny příslib vládních prostředků.

Bozankaya porazila v soutěži italský závod společnosti Hitachi Rail (dříve Ansaldo). Jeden vůz by měl v přepočtu vycházet na cca 77,5 mil. Kč. Vítěz byl sice znám již 22. 12. 2023, následně ale běžely ještě odvolací lhůty a město s výrobcem velmi úzce spolupracovalo na finální podobě vozidel, přičemž i podpis smluv byl pojat jako slavnostní akt na půdě radnice za účasti primátora Neapole.

Nové tramvaje pro Neapol by měly vycházet z aktuálně vyráběné koncepce Bozankaye. Půjde tedy o pětičlánkové vozy koncepce „multigelenk“ usazené na trojici neotočných podvozků, které budou dle požadavků města pod Vesuvem řešeny jako oboustranné a obousměrné. Výměna cestujících by měla být zajištěna skrze čtvery dvoukřídlé dveře na každé straně vozidla. Oproti dříve vyráběným vozidlům by mělo pravděpodobně dojít k posunu podvozku blíže k čelu vozu, takže první dvoukřídlé dveře budou následovat až za prvním podvozkem. Dodávka prvního vozu pro zahájení zkoušek v Neapoli se předpokládá zhruba v květnu 2025.

Podobné články