Menu

Bern objednal 36 hybridních autobusů Volvo

Volvo 7900 Hybrid v provedení pro Bern. (foto: Volvo Buses)
Volvo 7900 Hybrid v provedení pro Bern. (foto: Volvo Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
27. 06. 2021 20:00
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravce BERNMOBIL ze švýcarské metropole uzavřel výběrové řízení na dodávku celkem 36 hybridních autobusů, jež mají obohatit flotilu vozového parku mezi lednem a červnem 2022. Vítězem soutěže vypsané 9. 12. 2020 se stalo švýcarské Volvo se svými vozy Volvo 7900 S-Charge a Volvo 7900 Articulated S-Charge.

Veřejná zakázka počítala s dodáním celkem 21 vozů (z toho 15 článkových) a dalších 15 vozů bylo součástí opce, kterou dopravce mohl a nemusel využít. Smlouva podepsaná v květnu 2021 ovšem počítá s dodáním plného počtu 36 autobusů, které by měly posloužit pro náhradu autobusů s plynovým pohonem z let 2006 a 2007, které byly v minulosti rovněž dodány Volvem. 36 nových hybridů ovšem nebude postačovat pro náhradu kompletní flotily CNG vozů – BERNMOBIL totiž provozuje v součtu 72 plynových vozů (z toho 16 sólo), které potřebuje v následujících letech novými autobusy nahradit. Současná objednávka tedy znamená náhradu jen poloviny CNG flotily. Druhá půlka by měla být nahrazena do roku 2024, přičemž se předpokládá, že alespoň část těchto vozů by mohla být nahrazena i elektrobusy. Ty už v Bernu jezdí, avšak dopravce vnímá přechod na elektromobilitu ve formě elektrobusů jako finančně nesmírně náročný. Bez přispění externích finančních zdrojů (v případě Švýcarska pokladny daného kantonu) se dopravce do elektrobusového dobrodružství na vlastní náklady pouštět nehodlá, resp. pouze v omezené míře.

Hybridní autobusy, které si město objednalo od Volva, jsou řešeny jako „samonabíjecí“. Nejedná se tedy o vozy, u nichž by bylo nutné baterie nabíjet z externího zdroje (nabíječky) na konečných či v garážích. Předpokládá se, že kapacita baterií bude vždy nabita pomocí rekuperace při brždění. Energie uložená v bateriích se pak využívá při rozjezdech ze zastávek a křižovatek, případně jako pomoc dieselovému motoru (jsou-li baterie nabity) v případě potřeby vyššího výkonu. Pojmenování „S-Charge“ (z anglické self charge; samonabíjecí) začalo Volvo používat pro své standardní hybridy od roku 2020. Podařilo se tak vzájemně lépe odlišit hybridní autobusy švédského producenta, kde vedle sebe v nabídce stály modely Volvo 7900 Hybrid a Volvo 7900 Electric Hybrid, kdy druhý jmenovaný typ představoval (a nadále představuje) variantu, která je kombinací elektrobusu a dieselového autobusu, což znamená, že část trasy může vůz ujet v čistě bateriovém módu, avšak je nutné počítat s budováním nabíjecí infrastruktury na konečných, aby se baterie mohly zase nabít pro další jízdu. Verze S-Charge je vylepšením klasického principu hybridu, který nabíjecí infrastrukturu nepotřebuje. Navíc může i tato varianta fungovat v čistě bezemisním módu (tedy pouze na baterie), a to až do jízdy rychlostí 50 km/h, nicméně pouze na vzdálenost 1 km. Toho má být využíváno například pro průjezd nízkoemisních zón v samotných centrech měst. 

BERNMOBIL už hybridní vozidla Volvo (v článkovém provedení) provozuje, a to od roku 2016, kdy do provozu zařadil celkem 21 autobusů. S dosaženými výsledky byl dopravce spokojen (úspory paliva měly dosáhnout až 35 %), a tak se rozhodl na hybridní autobusy vsázet i nadále jako na mezistupeň mezi elektrobusy a vozy s fosilními palivy. Článkové autobusy z aktuální objednávky budou mít prodlouženou karoserii na úroveň 18,75 m. Sólo vozy budou standardně 12m. Výroba autobusů proběhne v závodě Volva v polské Wrocławi.

Podobné články