Menu

Berlínský S-Bahn prodloužen na nové letiště

Slavnostní zahájení provozu na letiště Berlin-Brandenburg Willy Brandt dne 25. 10. 2020. (foto: DB AG)
Slavnostní zahájení provozu na letiště Berlin-Brandenburg Willy Brandt dne 25. 10. 2020. (foto: DB AG)
Stáhnout PDF
Autobusy Ostatní
02. 11. 2020 17:35
Libor Hinčica
4 minuty čtení

Berlín se dočkal prodloužení své sítě S-Bahnu. Od 25. 10. 2020 byl zahájen pravidelný provoz na úseku k novému letišti Berlin Brandenburg (BER), které má nahradit obě stávající berlínská letiště Tegel a Schönefeld (byť druhé jmenované má minimánlě přechodnou dobu plnit roli pátého terminál nového letiště).  

Výstavba letiště patří mezi ty příběhy, na které by politické reprezentace města i státu raději zapomněly. Zahájena byla již v roce 2006 a ukončena měla být o pět let později – a to včetně nového napojení na železniční síť. Šatné plánování, realizace projektu i podezření na korupci nakonec způsobily, že se projekt letiště neúměrně natáhnul a prodražil. Otevření se tak konalo až 31. 10. 2020, přičemž staré letiště Tegel bude fungovat ještě do 8. 11. 2020, než se definitivně uzavře.

Stanice pod letištěm je řešena jako podzemní. Vlaky zde zajíždějí již od roku 2011, avšak celých 9 let nevozily cestující. Koleje napravo jsou určeny pro dálkový a regionální provoz, levé využívá pouze S-Bahn. (foto: DB AG)

Letiště bylo zapotřebí napojit také na veřejnou dopravu. Tato role byla svěřena železnici, a to v podobě nové 18,5 km dlouhé tratě pro dálkové a regionální spoje, a separátní 8,6 km dlouhé tratě pro S-Bahn, který má v berlínské MHD roli kapacitního dopravního prostředku plně srovnatelného s metrem. Na novém úseku S-Bahnu, jenž byl prodloužen ze Schönefeldu, vznikly dvě stanice – Bahnhof Waßmannsdorf pro potřeby občanů bydlících v oblasti a konečná podzemní stanice na letišti s názvem „Flughafen BER – Terminal 1-2“. Stanice Berlin-Schönefeld Flughafen byla s ohledem na degradaci do role pátého terminálu nového letiště přejmenována na „Flughafen BER – Terminal 5“.

Celkové náklady na výstavbu nových tratí (S-Bahnu i pro regionální a dálkovou dopravu) byly vyčísleny na 675 mil. € (cca 18,2 mld. Kč). S jejich výstavbou se začalo již v roce 2006, tedy ve stejné době, jako v případě letiště. Na rozdíl od letiště se ale podařilo tratě dokončit podle plánovaného harmonogramu a uvést do provozu už před oněmi devíti lety – 30. 10. 2011. Provozovat vlaky na letiště, z nějž žádná letadla nelétají, by ale nemělo smysl, navíc to ani kvůli nedokončené stavbě a později problémům s nefunkčním protipožárním systémem letiště nebylo možné, a tak se se zahájením pravidelného provozu s cestujícími čekalo až na dobu, kdy bude letiště dokončeno.

Na linku FEX, která doplňuje spoje S-Bahnu, jsou nasazovány dvoupodlažní jednotky. (foto: DB AG)

Neznamená to však, že by zde během dlouhých devíti let čekání žádné vlaky nejezdily. S ohledem na to, že bylo zapotřebí udržovat infrastrukturu a veškeré zařízení dráhy sjízdné, byly zde pravidelně posílány prázdné vlaky bez cestujících. Fungovalo naprosto vše, včetně automatů na jízdenky, jen je neměl kdo používat. Náklady na provoz úseku a prázdných vlaků byly vyčísleny na 2 mil. € měsíčně, během devítiletého zpoždění tak bylo utraceno za provoz „vlaků duchů“ okolo 216 mil. mil. € (přes 5,8 mld. Kč).

Slavnostní zahájení provozu S-Bahnu k letišti se konalo až 25. 10. 2020, pravidelný provoz byl zahájen o den později prodloužením linky S9, takže bylo možné se – na stále ještě prázdné letiště – dostat každých 20 minut. Od 29. 10. 2020 byla navíc na letiště prodloužena i linka S45, takže z letiště odjíždí S-Bahn každých 10 minut. Zatímco linka S9 dostane cestující na Alexanderplatz (za cca 25 minut), k berlínskému hlavnímu nádraží (za přibližně 30 minut) a dále pokračuje na Spandau (zhruba 50 minut), linka S45 dopraví cestující za přibližně 25 minut na Südkreuz, kde končí a kde je možné přestoupit na další spoje železniční, regionální i dálkové autobusové dopravy (zastávku zde mj. mají vlaky i autobusy směrem na Prahu). Regionální spoje železnice začaly zastavovat na nádraží až od 31. 10. 2020. K šesti spojům S-Bahnu se tak přidaly ještě další tři spoje linek RE7, RB14 a RB22 (poslední jmenovaná ovšem zajišťuje spojení v relaci východ-západ mezi Königs Wusterhausenem a Golmem a nezajíždí do Berlína).

Jednoduchý plánek železničních spojení v rámci dopravy na letiště včetně vyznačení času cesty. (foto: DB AG)

Navíc byla zřízena v půlhodinovém intervalu i linka FEX – Flughafenexpress s klasickými regionálními soupravami tvořenými dvoupodlažními vozy. Ta spojuje letiště s hlavním nádražím, tedy nabízí alternativu k lince S-Bahnu S9. Na rozdíl od S-Bahnu však zajišťuje spojení se stanicemi Ostbahnhof a Gesundbrunnen, a tím také přestupní vazby na další – především dálkové – spoje železnic. Pakliže má ale cestující zájem dostat se z letiště na hlavní nádraží, je z hlediska jízdní doby jedno, zda zvolí služeb linky S9, anebo spoje FEX. Oba zvládají trasu za přibližně 30 minut. Doplňme, že dálkové vlaky by měly začít na letišti zastavovat až později (Warnemünde – Berlín – Drážďany).

Linka FEX nabízí spojení letiště s hlavním nádražím, tedy stejnou relaci jako linka S9 berlínského S-Bahnu. Trasa FEX ale vede přes jiná nádraží a nabízí jiné možnosti přípojů, zejména ve vztahu k regionální a dálkové dopravě. (foto: DB AG)

Přestože budou mít cestující z letadel širokou nabídku spojů kolejové dopravy, nezahálel ani berlínský Dopravní podnik BVG, který posílil autobusové spoje do oblasti o zhruba 20 %. Navíc zavedl i dvě zcela nové linky, a sice X71 (od 8. 11. 2020) a N7X (od 2. 11. 2020). Druhá linka má i zvláštní historickou roli, neboť jde o vůbec první noční expresní autobusovou linku v Berlíně. Provoz na ní bude zajišťován šesti spoji pouze v čase mezi 2:30 a 3:45, přičemž linka za 48 minut zvládne spojit nové letiště se slavnou stanicí Zoologischer Garten. Na své trase bude linka využívat také část dálnice A113. V původním plánu na obsluhu berlínského letiště přitom obdobná autobusová linka nefigurovala. Její zrození se datuje teprve před několika měsíci s tím, že má sloužit především potřebám pasažérů, kteří si zarezervovali ranní lety a musí být na letišti dříve, než je obvyklé, v souvislosti s aktuálními proticovidovými opatřeními. Druhou skupinu cestujících by měli tvořit zaměstnanci letiště a letištních obchůdků. Na druhé straně některé autobusové linky odpadnou. Do knih o historii veřejné dopravy zamíří po zhasnutí letiště Tegel dne 8. 11. 2020 expresní autobusové linky X9 a TXL.      

Některá spojení vznikají, jiná pak končí. Linka TXL bude od 8. 11. 2020 minulostí, stejně jako celé letiště Tegel. (foto: Alan B, flickr.com)

     

Podobné články