Menu

Berlínem se projede tříčlánkový trolejbus

24m trolejbus z produkce Van Hoolu (typu Exqui.City 24T) ev. č. 228 zamířil na prezentaci do Berlína. Snímek z července 2019 zachycuje tento vůz na konečné Froschberg v Linci. (foto: Libor Hinčica)
24m trolejbus z produkce Van Hoolu (typu Exqui.City 24T) ev. č. 228 zamířil na prezentaci do Berlína. Snímek z července 2019 zachycuje tento vůz na konečné Froschberg v Linci. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 06. 2022 18:27
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Do ulic Berlína se na okamžik vrátí trolejbus. Podobně jako nedávno při prezentaci jednoho z trolejbusů HESS salzburského DP v Innsbrucku, půjde i tentokrát o nasazení pouze v režimu jízdy na baterie, přičemž účelem „výletu“ má být předvedení moderního trolejbusu coby vhodného řešení pro elektromobilitu velkých měst.

Prezentačním vozem bude tříčlánkový vůz Van Hool Exqui.City 24T z produkce belgické společnosti Van Hool (s elektrovýzbrojí Kiepe Electric), který byl zapůjčen z rakouského Lince. Linec (Linz) zařadil do provozu v letech 2017 až 2019 celkem 20 tříčlánkových vozů ev. č. 221 až 240. Do Berlína se na silničním trajleru vydal konkrétně trolejbus ev. č. 228 z roku 2018.

V pátek dopoledne dne 17. 6. 2022 má být trolejbus představen na sympoziu věnujícímu se tématu elektromobility, následně by měl v rámci dnů mobility berlínského DP (BVG) absolvovat několik prezentačních jízd (odpoledne 17. 6. 2022 a 18. 6. 2022). Nabíjení bude nutné, s ohledem na absenci trolejbusové infrastruktury ve městě, realizovat pomocí nabíječky.

Připomeňme, že v Berlíně vyjely trolejbusy poprvé v roce 1933. Po rozdělení města existovaly dvě sítě. Ta původní zůstala v Západním Berlíně a přežila do roku 1965, novější budovaná od roku 1951 byla rozpletena ve východním Berlíně a existovala do roku 1973, přičemž na ní bylo nasazováno i 17 trolejbusů Škoda 9 Tr československé provenience.

Návrat trolejbusů do Berlína je v posledních letech skloňován v souvislosti s plánem na přechod od dieselových autobusů k elektricky poháněným vozidlům, přičemž pilotní provoz je plánován v městské části Spandau. Využití by zde měly nalézt ve velkém počtu právě tříčlánkové trolejbusy. Přestože ambice jsou v Berlíně stran budoucího využití trolejbusů velké, německá metropole je známá svou zdlouhavou přípravu infrastrukturních staveb veřejné dopravy. Optimistické scénáře nicméně hovoří o možném vyhlášení výběrového řízení na stavbu prvních tratí a dodávku vozidel ještě v letošním roce.

Podobné články